Innenriks

Utvider drivstoffmenyen ved bensinstasjonene

Farvel, bensinstasjoner. Velkommen, energistasjoner.

Bilde 1 av 4

Stadig flere elbiler på veiene forandrer bensinstasjonene i miljøvennlig retning. I løpet av kort tid vil mange av dem bli energistasjoner med mer enn bensin og diesel på menyen.

– I første omgang er ambisjonen at 40-50 av våre om lag 345 bensinstasjoner skal få ladestasjoner for elbiler i løpet av året og neste år. Fra før har vi ladestasjoner ved 16 bensinstasjoner.

Det forteller Anders Kleve Svela, kategorisjef drivstoff i Circle K Norge, det som tidligere het Statoil Fuel & Retail.

Et samarbeid med Grønn Kontakt, en nasjonal operatør av ladestasjoner, som eies av 23 kraft- og nettselskaper, er bakgrunnen for satsingen.

– To ladestasjoner i uken

– Vi bygger nå to ladestasjoner i uken, til mellom en halv og én million kroner per stykk. Per i dag har vi rundt 100 ladestasjoner med ett til tre ladepunkter hvert sted. I løpet av 2017 vil vi ha rundt 200, forteller Ole Henrik Hannisdahl, daglig leder i Grønn Kontakt.

– Vi har inngått et partnerskap med Circle K fordi vi må bygge ladestasjoner der hvor bilister ferdes. Med ladestasjoner ved Circle Ks bensinstasjoner, får vi et godt nettverk av slike stasjoner, forklarer han.

Grønn Kontakt har også inngått et lignede samarbeid med Coop om bygging av ladestasjoner der hvor folk handler dagligvarer.

Inger Lise M. Nøstvik, generalsekretær i Norsk Petroleumsinstitutt, mener vi er i ferd med å se en glidende overgang fra bensinstasjoner til energistasjoner.

– Det blir en evolusjon framfor en revolusjon, sier hun.

– Biodrivstoff selges allerede ved nesten alle stasjoner i landet, i form av bioetanol tilsatt i bensin og diesel. Uno-X har planer om å rulle ut 20 hydrogenstasjoner innen 2020. Også St1/Smart Fuel har offentliggjort planer om etablering av ladestasjoner ved sine bensinstasjoner, opplyser Nøstvik.

Denne sistnevnte satsingen tar utgangspunkt i et samarbeid med energiselskapet Fortum. Avtalen innebærer en intensjon om utbygging av ladetilbud ved Shells stasjoner i Norge. Utbyggingstakten vil avhenge av publikumsresponsen.

Halvert

Ved utgangen av 2015 var det totalt 1.580 bensinstasjoner i Norge, åtte færre enn ett år tidligere. Siden Norsk Petroleumsinstitutt begynte å føre statistikk over bensinstasjoner her til lands i 1969, er antallet mer enn halvert. Dette forklares med høye investerings- og driftskostnader, samt at det å drive bensinstasjon gir relativt liten avkastning. I tillegg bruker bilene til dels langt mindre drivstoff enn før.

– Vil stadig flere nullutslipps- og lavutslippsbiler kunne stanse nedgangen i antallet stasjoner?

– Det er vanskelig å spå om fremtiden. Hittil har salget på stasjonene vært stabilt. Viktigste årsak er at bilparken i Norge fremdeles vokser, med cirka 50.000 biler i året, svarer Nøstvik.

Mer fra Dagsavisen