Brannvesenet sliter med å komme fram i Oslos gater i dag, og bedre blir det ikke når rivingen og byggingen i regjeringskvartalet starter. FOTO: STIAN LYSBERG SOLUM/NTB SCANPIX

Utfordringer når rivingen starter

BEREDSKAP: Brannvesenet får nye utfordringer når rivingen av regjeringskvartalet starter i høst. Stengte gater kan gi omkjøringsveier ved utrykning.

Dagsavisen fortalte fredag at Bjørvika-kaoset skaper problemer for store utrykningskjøretøyer, som ofte må finne alternative ruter for å ikke tape tid. Når byggingen av det nye regjeringskvartalet starter, kan kaoset bli enda større.

 

Løsningsorientert

- Det blir ikke enklere for oss, men vi i brannvesenet er flinke til å finne løsninger og vi skal greie dette også, sier avdelingssjef Fredrik Frøland for beredskap i Brann- og redningsetaten til Dagsavisen.

- Vi har hatt noen formøter om dette, og det vil bli sendt ut søknad om rammetillatelse. Vi er fortsatt i dialog om detaljene, sier han.

I høst starter rivingen av regjeringsbyggene R4, S-blokka og Y-blokka. Midt i det hele er Hovedbrannstasjonen plassert.

- Det kommer til å bli vanskelig å komme ut og inn, sier leder Bjørnar Aron Aronsen for Oslo Brannkorpsforening til Dagsavisen.

 

Bakporten

Etter planen skal Hospitalsgata til tider stenges helt for trafikk. Da kan bakporten bli tatt i bruk som utrykningsport.

- Det kan godt hende, men det gjelder i så fall kun vår bil tilknyttet havneberedskapen, sier Frøland.

- Utrykningsportene våre for øvrig berøres ikke, men alternative kjøreruter må likevel etableres. Vi har en port i bakgården, mot Hospitalsgata, som er ment til utrykning. Andre ting vi kan vurdere å gjøre, er å plassere noe av det spesialutstyret vi har på andre brannstasjoner, sier han.

 

På dørstokken

Oslo er blitt en by som stadig vokser, og som blir stadig tettere. Overalt er det byggevirksomhet, som ikke minst gir «blålysetatene» utfordringer. Særlig i Bjørvika, som Dagsavisen har omtalt.

- Det er en realitet vi må forholde oss til, sier avdelingssjefen.

- Det bygges og graves overalt. Utfordringen nå er at vi får det på vår egen dørstokk. Det vil bli mye ekstra trafikk, og vi kan ikke vente i fem minutter på en lastebil som «skal bare». Men brannvesenet er vant med disse utfordringene, og vi vet bedre enn noen andre hvor vi skal kjøre, og ikke minst finne raske alternative ruter. Tidigere i uka ble Finnmarksgata stengt for vanlig trafikk, men det er et kollektivfelt der vi kan bruke. Det som blir spennende å se, er hvordan dette vil påvirke trafikken i gatene rundt, sier Frøland.

Brann- og redningsetaten har hele tida vært i tett dialog med utbyggerne av regjeringskvartalet, og har kommet med sine innspill på hvordan de vil sikre utrykningsveiene.

- Alle ting påvirker oss i byggeperioden. Vi har god forståelse blant utbyggere, og vi blir husket på. Alle er opptatt av at vi skal komme fram fortest mulig. Og vi er flinke til å få det slik vi ønsker, sier han.

 

Hospitalsgata

Hospitalsgata er en av gatene som vil gi store utfordringer når arbeidet med regjeringskvartalet starter for alvor.

- I perioder vil den bli helt stengt, i andre enveisskjørt. Vi får vite om det, og kan legge opp kjørerutene etter det, sier han.

Når Hospitalsgata blir stengt, mister brannvesenet utrykningsmuligheten opp mot Akersgata og videre mot Pilestredet.

- En mulighet er å fjerne betongsperrene i dagåpningen i tunnelen, og lysregulere, slik at vi kan svinge til venstre. Det vil faktisk gjøre det lettere for oss å komme opp Pilestredet enn det er i dag, sier han.

- Vi vil også se på hvilke muligheter vi har for å bruke Akersgata, som i dag er stengt, legger han til.

I byggeperioden vil hovedbrannstasjonen bli utsatt for mye støy og støv. De ansatte er der døgnet rundt, og lever i et bygg med elendig ventilasjon.

 

Nytt bygg

- Er det mulig for dere å drive brannstasjonen i byggeperioden?

- Det har vært vurdert å finne midlertidige lokaler, men det er ikke lett. Vi må være i nærheten av det området vi dekker. Uansett så skal vi ut herfra innen få år. Det jobbes med å finnes egnede tomter, sier Frøland.

- Problemet er at det ikke finnes så mange alternativer, og vi må komme til et sted som passer med det området vi dekker. Det var lenge snakk om å rehabilitere den brannstasjon vi har, men det er ikke lenger aktuelt. Den er ikke tidsmessig, og i dårlig forfatning. Jo fortere vi kommer til et nytt sted, jo gladere blir vi, avslutter Frøland.

Hovedverneombud Ole Andre Olsvik er bekymret for det dårlige arbeidsmiljøet som beredskapsstyrken og alt kontorpersonellet vil få under byggeperioden.

- Det er dårlig fra før. Det bør ikke være brannstasjon her under byggeperioden, sier han til Dagsavisen.

tom.vestreng@dagsavisen.no