Innenriks

– Urovekkende lav

– Det er alvorlig og urovekkende at digitale verktøy ikke er en mer naturlig del av elevenes læring på skolen.

Det sier Kjersti Wæge, leder av Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen.

Hun er overrasket over at den nasjonale IKT-undersøkelsen Monitor 2016, viser at tre av fem elever på 7. trinn bruker digitale verktøy en gang i måneden eller sjeldnere på skolen.

– Jeg hadde nok både trodd og håpet at vi var kommet lenger enn dette, og at IKT i større grad ble brukt for å fremme elevenes læring der det er mulig og naturlig, sier Kjersti Wæge til Dagsavisen.

Digitale verktøy brukt på rett måte gir bedre læring i så vel matematikk som naturfag. Samtidig er det nettopp i disse to fagene at digitale verktøy brukes minst, ifølge Monitor 2016.

Torsdag skrev Dagsavisen at tre av fire 7.-klassinger bruker dataverktøy mindre enn tre timer i uka på skolen. Det er under den kritiske grensa på fire timer som Senter for IKT i utdanningen angir som en slags minstenorm dersom elevene skal nå grunnskolens kompetansemål i basisfaget matte.

Les også: Tre av fire bruker knapt IKT

Kan være tapt

– Bruk av IKT er en del av kompetansemålene i matematikk, bekrefter Wæge, og fortsetter:

– Hvis elevene ikke får den nødvendige opplæringen og kompetansen i bruk av digitale verktøy som de trenger i grunnskolen, vil det både kunne gå ut over elevenes faglige utvikling og i verste fall være en kompetanse de aldri tilegner seg.

– Selv om vår erfaring er at videregående skole generelt er mye flinkere til å bruke IKT aktivt i undervisning enn grunnskolen, skal vi huske på at frafallet i videregående skole er høyt. I tillegg kan det være vanskelig å ta igjen det tapte for elever dette ikke faller like naturlig for, sier Kjerste Wæge, som mener det i verste fall bidrar til økte sosiale forskjeller.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Må integreres

Ifølge Monitor 2016 opplever elever, og da særlig gutter, at skolefag blir mer spennende og motiverende ved bruk av digitale verktøy. Et potensial skolen må utnytte bedre, mener Wæge:

– Bruken av IKT i undervisningen kan definitivt bli mer variert og spennende. En powerpoint er ikke nok. Om læreren skriver noe på en powerpiont eller på tavla, spiller mindre rolle. Dette handler om mye mer, påpeker Wæge.

Regneark, fildeling og produksjon av tekst, bilder og grafer, dynamisk programvare i geometri er eksempler på hva elevene skal bruke digitale verktøy til. Også anvendelse av ulike kilder, kildekritikk og opphavsrett krever trening, mener Kjersti Wæge ved Matematikksenteret:

– Det får du dessverre ikke ved å bruke dataverktøy en gang i måneden. Samtidig er det veldig viktig at digitalt arbeid integreres skikkelig i fagene og ikke blir en aktivitet litt på siden. I så fall uteblir lett den faglige gevinsten også.

Mer fra Dagsavisen