Nye takter

Uhyggelig vakkert

Dagsavisen anmelder

5

ROCK

Denne plata låter til dels fantastisk, men på papiret så det ut som en merkelig idé: Ulver gjør versjoner av obskure 60-talls psykedelia-låter. På den annen side, er dette snart det eneste dette bandet ikke har gjort. De startet som black metal-prosjekt for snart 20 år siden, og har siden vært innom ambient, elektronika, kunstrock, William Blake-tonesettinger og mye annet rart. Deres forrige plate «War Of The Roses» tok fatt i kriger langt tilbake i tid. Nå knytter de angloamerikansk 60-70-tallsrock opp mot Vietnamkrigen. Helt eksplisitt gjennom coverbildet, det ikoniske fotografiet av napalmbrente barn på flukt. Ulver henter fram et mørke fra disse låtene, ikke minst gjennom vokalen til Kristoffer Rygg. De legger inn et perspektiv om tap av uskyld, «Childhood‘s End», 60-tallets psykedelia som både slutten på en uskyldig æra, og kanskje en fortrengning av noe uhyggelig. Ulver gjør et velinformert utvalg, av dels obskure låter fra kjente band - fra Jefferson Airplane, Byrds, 13th Floor Elevators - til obskure låter fra obskure artister. Slik det skal være på en god coverplate, klarer Ulver å knytte dette sammen til en logisk helhet, og tilføre låtene sitt eget særpreg. En låt som «Dark Is The Bark» (av Left Banke), i alt sitt mørke, har en slags elegant døsig skjønnhet over seg som gjør seg også i sommersol. En overbevisende plate fra et band som fortsetter å vokse i status.

Bernt Erik Pedersen