Innenriks

- Truer transportnæringen

KABOTASJE: Utenlandske transportører, som tar oppdrag internt Norge, truer den norske transportnæringen, mener bransjen selv.

Sosial dumping og kriminalitet innen lastebilnæringen er den største trusselen mot norsk lastebilnæring, mener Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) og Norges Lastebileier-Forbund (NLF). Derfor kjemper de nå en felles kamp for å gjøre noe med de negative konsekvensene av ulovlig kabotasjekjøring og ulike konkurransevilkår.

Kabotasje vil si at en utenlandsk transportør som kommer med varer til Norge, i påvente av returlass foretar transport i Norge etter å ha levert varene.

Krever flere kontroller

Til helgen skal NTF og Lastebileierforbundet arrangere flere markeringer rundt om i landet for å sette søkelys på problemet.

- Ulovlig kabotasjekjøring produserer sosial dumping og økonomisk kriminalitet satt i system. Dette kan ikke Norge akseptere. Vi krever derfor at myndighetene intensiverer kontrollene og at kjøper av transporttjenester blir økonomisk ansvarlig for lovbrudd, sier administrerende direktør Geir A. Mo i NLF og leder Roger Hansen i NTF.

Arbeidsdepartementet hadde i går en konferanse om temaet etter press fra næringen.

- Vi har sett dette over flere år nå. Flere og flere utenlandske transportører driver transport internt i Norge. Gjennom et EU-direktiv har de lov til å ta tre turer internt innen sju dager før de må ut av landet. Men vi har registrert at flere oppholder seg mye lenger, sier Roger Hansen i NTF til Dagsavisen.

- De er en direkte trussel mot den norske transportnæringen, legger han til.

Krav til politikerne

Men problemet ligger ikke bare hos de utenlandske transportørene. Det er norske speditører som kjøper tjenestene.

- De som leier transport, har som mål å få varene raskest og billigst mulig fram. Og ikke minst tjene penger på det. De sitter neppe og tenker på utviklingen for næringen. Det er det enkle svaret på det, sier Hansen.

Nå har NTF og Norges Lastebileierforbund satt opp fem krav til politikerne for å få bukt med problemet.

Men NTF har også et viktig krav som forbundet står bak alene.

- Vi ønsker solidaransvar. Det vil si at den som kjøper transporten, skal ha ansvar for at det skjer på en trygg måte og innenfor norske regler, sier Hansen.

Utenlandske vogntog har den siste tida stått bak flere ulykker på norske veier. Trafikksikkerheten på norske veier er et stort problem ved den økte trafikken med utenlandske kjøretøy i Norge, mener de to forbundene. De peker på sjåfører som ikke har erfaring med norske smale veier og lastebiler som ofte ikke er egnet til å kjøre på glatte vinterveier.

tom.vestreng@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen