- Tomme løfter. Jeg har rett og slett liten tro på at Solberg kommer til å levere på dette, sier samferdselspolitisk talsmann i Oslo Ap, Abdullah Alsabeehg.
Samtidig viser en ny undersøkelse utført av TNS Gallup for NAF, at en videre utbygging av T-banen er det folk i hovedstadsområdet ønsker seg aller mest på samferdselsområdet.
Deretter følger:
* Bedre gang- og sykkelveier.
* Flere og hyppigere bussruter.
* Utbygging av intercitytriangelet.
* Utbygging av E18 vestover.
Løfte om 7,5 milliarder
Det var i onsdagens utgave av VG at Høyres partileder Erna Solberg lovte å sette av minst 7,5 milliarder kroner til ny T-banering med ny T-banetunnel mellom Tøyen og Majorstua, hvis hun blir statsminister.
I samme artikkel uttalte Høyres byrådsleder, Stian Berger Røsland, at det å få bygd ny T-banetunnel i Oslo har nasjonal betydning.
Dette rimer ikke med hva Høyre rent praktisk har gjort i de årene de har hatt makt i Oslo, påpeker Alsabeehg.
- De sju siste årene har Høyre stemt ned alle våre forslag knyttet til bygging av ny T-banetunnel. Vi har hele tida møtt en negativ holdning.
En oversikt Dagsavisen har fått fra Oslo Ap, viser at partiet både i 2006, 2008, 2009, 2010, 2011 og 2012 fremmet ulike forslag som kunne ha bidratt til at arbeidet med ny T-banetunnel kunne ha kommet mye lenger enn hva som er tilfellet, hvis forslagene var blitt vedtatt.
Byrådslederen avviser kritikken fra Ap.
- Vi kan ikke igangsette prosjektering uten først å bestemme oss for hovedkonseptet, hvor den nye linjen skal gå. En slik beslutning er ennå ikke tatt, selv om vi tror at linjen kommer til å gå gjennom Grünerløkka-området, sier Røsland.
- Vi har også manglet finansiering av prosjektet, som kan komme på 10-12 milliarder kroner. Prosjektet er nå flyttet et kvantesprang i og med at det som kan bli vår neste statsminister, har forpliktet seg til å bidra med midler, tilføyer han.
Røsland påpeker også at i forbindelse med revisjonen av Oslopakke 3 for om lag ett års tid siden, ble satt av en halv milliard kroner til ny T-banetunnel.
Alsabeehg lar seg ikke imponere over byrådslederens argumentasjon.
- Dette beviser at Høyre nå bare later som om de er for en ny T-banetunnel. Høyrebyrådet har i alle årene de har styrt Oslo nedprioritert dette arbeidet. Og under revisjonen av Oslopakke 3, ønsket Ap å sette av mer penger til ny T-banetunnel enn Høyre. Vi mente at 5 milliarder kunne være et aktuelt tall.
- Nå brenner det
- Det eneste jeg tror på er handling. Ord har vi hørt før, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF.
- Poenget er at nå brenner det. Hvis det ikke gjøres noen ting får vi trafikkinfarkt i Oslo og Akershus fra 2022. Da vil trafikken stå fra morgen til kveld. Allerede er kollektivtilbudet i og rundt Oslo ikke godt nok. Det at folk helst ønsker en videre T-baneutbygging, gjenspeiler hvor viktig T-banen og en ny T-banetunnel er.
tor.sandberg@dagsavisen.no
Ønskelisten
Et representativt utvalg på 227 personer i Oslo og Akershus ble bedt om å velge ut de tre viktigste samferdselsprosjektene for sin hverdagsreise. Slik svarte de (tallene angir prosent):
Videre utbygging av T-banen: 75
Bedre gang- og sykkelveier: 60
Flere og hyppigere bussruter: 58
Utbygging av intercitytriangelet: 34
Utbygging av E18 vestover: 29
Flere innfartsparkeringer. 22
Utbygging av Fornebubanen: 21
Undersøkelsen viser også at over halvparten av spurte mener Fornebubanen burde vært bygget allerede og at det er for få innfartsparkeringer inn mot Oslo.
Kilde: TNS Gallup/NAF