Astrid Skjeflo (82) danser seniordans to ganger i uka. - Det gir meg livsglede, mosjon og hyggelig samvær med likesinnede, sier den aktive pensjonisten. FOTO: MIMSY MØLLER

Trening beskytter deg mot demens

RØR DEG: Med enkle midler kan du beskytte deg mot demens. Få fart på blodpumpa og svett minst tre timer i uka.

En ny stor norsk undersøkelse viser at jevn fysisk aktivitet beskytter mot demens.

- Vi undersøkte betydningen av det å være fysisk aktiv. Vi ba de eldre selv rapportere hvor mye de beveget seg. Vi fant ut at både lett og hard aktivitet, hadde en beskyttende effekt i forhold til å få demens, forteller postdoktor Tor Atle Rosness.

 

Reduserer faren

Rosness er ansatt ved Institutt for samfunnsmedisin ved Universitetet i Oslo og er en av forskerne bak rapporten.

Av dem som trente hardt opp til tre timer ukentlig, fikk halvparten så mange demens som de som ikke trente.

Hard trening er definert som trening som gjør deg svett og andpusten. Rosness sier at hard trening mer enn tre timer i uka er bra for helsa, men gir ikke noen ytterligere beskyttende effekt mot demens.

Dette er den første undersøkelsen i sitt slag, fordi den sammenstiller data som gjelder fysisk aktivitet og Dødsårsaksregisteret. Man spurte eldre om fysisk aktivitet og så senere på hvem av dem som døde med demens.

Data fra om lag 27.000 nordmenn i alderen 65 til 80 år er inkludert i undersøkelsen. Undersøkelsen er nå publisert i tidsskriftet Dementia and Geriatric Cognitive Disorders Extra.

 

Les også: På vei inn i glemselens rike

 

Kan gjøre noe selv

- Det positive er at du kan gjøre noe selv for å forebygge demens, sier Tor Rosness. - Det viktigste er å være jevnlig i aktivitet hver dag. Å gå i stedet for å ta heisen, å rusle i hagen eller å gå på butikken.

- Du bør gjøre noe du liker, slik at du fortsetter med det. Det er å være jevnlig i aktivitet som er bra, sier Rosness. Selv liker han å holde på i hagen, gå turer og sykle.

Han sier det ikke er nødvendig å strekke seg for mye.

- Vi lever i et samfunn som er altfor opptatt av at alt skal måles. Det er ikke nødvendig å kjøpe seg pulsklokke og la treningen bli stress.

- Trening er viktig uansett nivået du hadde før. Men du skal ikke være lei deg, hvis du har bikket 65 og vært inaktivt. Begynner du nå, vil det ha langsiktig effekt.

 

Danseglede

Astrid Skjeflo (82) glir over gulvet med smidige bevegelser. Danseglede kombinert med rytme og musikk gjør at hun holder seg ung. Hver mandag danser hun seniordans på Skedsmotun bo- og behandlingssenter.

- Dansen gir meg mosjon og livsglede. Og så er det veldig hyggelig med samvær med likesinnede, sier Astrid Skjeflo.

Hun sier at dansen også er utfordrende for «de små grå», det gjelder å passe på å få trinnene i riktig rekkefølge.

- Det er viktig at den aktiviteten du velger er lystbetont. Da er det lettere å få det til, sier Skjeflo som også er med i en turgruppe i regi av Pensjonistuniversitetet. De går i skog og mark.

Den spreke 82-åringen trener også mensendieck-gymnastikk en time i uka og danser også i en annen dansegruppe. De dagene hun ikke går på organisert trening prøver hun å ta seg en ekstra runde når hun går til butikken.

 

Blodpumpa er nøkkelen

Forskerne mener det er blodpumpa som er nøkkelen til en god mental helse.

- Er hjertet fornøyd og pumper nok oksygen rundt i kroppen, da er hodet fornøyd. Hjertet og hodet må samarbeide. Hvis man blir jevnlig blir litt svett - og får hjertet til å banke litt hardere - da holdes blodomløpet i gang, sier Rosness.

Han forteller at hjernen er grådig etter energi. Hvis hjertet går på sparebluss, og det ikke kommer nok oksygen til hjernen, tærer hjernen på energilageret sitt. Det kan være skadelig for hjernen i lengden. Også tidligere undersøkelser viser at det som beskytter mot hjerte og kar-lidelser også beskytter mot demens.

- Vi korrigerte for faktorer som røyking, fedme og blodtrykk og fant likevel ut at det var en sterk sammenheng mellom inaktivitet og demens.

 

Enkle grep i hverdagen

Forskeren sier at det er de enkle tingene i hverdagen som gjelder.

- Du trenger ikke ta kosttilskudd eller spesielle medisiner.

Hjernen blir påvirket av om vi trener eller ikke. I artikkelen skriver forskerne at fysisk aktivitet påvirker størrelsen på frontallappen og hippocampus i hjernen.

- Nervecellene i hjernen blir mer aktive ved trening, sier Tor Atle Rosness, og understreker at kognitiv aktivitet som lesing, regning, kryssord, sjakk og å være sosial er veldig bra trening for hjernen.

ester.nordland@dagsavisen.no