Spørsmålet om økt lærertetthet har effekt, er en av skoledebattens hete poteter. Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) innrømmer nå at han gjorde en for dårlig jobb da han avlyste evaluering av forsøksprosjektet med 600 lærere som den forrige regjeriongen startet opp. Nå blir det evaluering. FOTO: ARNE OVE BERGO

Torbjørn Røe Isaksen gjør full retrett

– Dette var en statsråd som helt tydelig innrømmet at han har gjort en feil.

– Nå i ettertid ser jeg at grunnskolens statistikk og rapportering fra kommunene ikke vil gi en god nok informasjon til å vurdere betydningen av tilskuddsordningen, vedgikk kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen under gårsdagens spørretime i Stortinget.

Etter å ha blitt drevet fra skanse til skanse, måtte skoleministeren for tredje gang i Stortinget for å svare på hvorfor han stoppet arbeidet med en ekstern evaluering av det fireårige forsøket med økt lærertetthet som de rødgrønne vedtok høsten 2012.

LES OGSÅ: Regjeringen «sier opp» 600 lærere

Gårsdagens retrett er ikke første gang statsråden har skiftet mening i saken:

  • NEI: Den 9. desember 2013 sender Røe Isaksens departement et «stopp-brev» til Utdanningsdirektoratet der de blir bedt om å avblåse den planlagte følgeevalueringen.
  • TJA: Drøyt ni måneder senere, den 23. september 2014, uttaler kunnskapsministeren dette til Aftenposten i forbindelse med spørsmål om lærertetthet: «Når det gjelder å vurdere en nasjonal norm, mener jeg vi først bør evaluere lærerløftet i ungdomsskolen.»
  • NEI: En måned senere, i oktober 2014, blir de folkevalgte på Stortinget informert om at følgeevaluering ikke vil bli gjennomført gjennom framleggelsen av «Prop. 1 S 2014-2015.»
  • JA: I går informerte kunnskapsministeren Stortinget om at han har tatt initiativ til en evaluering der et eksternt forskningsmiljø får i oppdrag å evaluere lærerforsøket.

LES OGSÅ: - Røe Isaksen har ikke gjort jobben sin. Først torsdag oppdaget han det.

– Godt å høre

– Hensikten med dette er nettopp å få vurdert effekten av økt lærertetthet på elevenes læringsutbytte og mulig effekt også for skolens læringsmiljø, sa Torbjørn Røe Isaksen under spørretimen, som et svar på spørsmål fra Senterpartiets Anne Tingelstad Wøien.

– Jeg synes det er flott at det blir en evaluering, og jeg håper jo at ordningen da kan bli vurdert videreført, repliserte Wøien, som også uttrykte lettelse over at det nå er et eksternt miljø som får ansvar for evalueringsarbeidet:

– Det er godt å høre at det er noen andre enn en sjøl som skal evaluere om flere lærere har noen virkning eller ikke, påpekte Wøien.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

– Innrømmet feil

SV-leder Audun Lysbakken er langt mer kritisk. Etter spørretimen sa han dette om ministerens snuoperasjon til Dagsavisen:

– Dette var en statsråd som helt tydelig innrømmet at han har gjort en feil.

– Det begynte med at han raljerte over at det ikke var satt i gang evaluering under de rødgrønne – hvilket ikke var riktig. Via flere oppslag i Dagsavisen og runder i Stortingssalen, har dette foreløpig endt med at han vedgår at han avsluttet evalueringen og at det var en stor feil, sier Lysbakken.

LES OGSÅ: Skylder på de rødgrønne

Kontroll

– Statsråden har gitt flere motstridende signaler underveis i denne saken. Hva er det et uttrykk for?

– Enten er det et uttrykk for at han ikke har hatt kontroll og oversikt i en viktig sak han har ansvaret for. Eller så er det et forsøk på å tåkelegge fordi han ikke har vært spesielt interessert i å få en diskusjon rundt sin egen avbestilling av evalueringen, mener Lysbakken, og legger til:

– Kanskje har han heller ikke ønsket å få kunnskap som kunne styrke argumentet for et tiltak Høyre har bestemt seg for at de er imot.

LES OGSÅ: – Kunnskapsministeren frykter kunnskap