Innenriks

Til kamp mot Norwegian

GLOBAL OPPMERKSOMHET: Fagforeningstopper fra USA og Europa er denne uka i Oslo. Målet er å stanse Norwegians måte å drive langdistanseflyginger på.

Fagforeningstoppene vil møte norske politikere og den amerikanske ambassadøren. Norwegian-sjefen selv, Bjørn Kjos, har imidlertid gitt beskjed om at han ikke har tid å møte utsendingene.

Fagforeningene reagerer på at Norwegians vil bruke asiatisk personale, med lavere lønninger, på ruter til Thailand og USA. Dette vil skape en trend som andre flyselskaper vil følge opp, mener Netskar.

– Rent juridisk og prinsipielt er vi ikke glade for Norwegians halvkreative måte å drive langrutetrafikk på, sier Jack Netskar, leder for internasjonale forhold i Norsk Flygerforbund, til NTB.

Han legger til at Norwegians framgangsmåte har vakt global oppmerksomhet i pilotverdenen og i industrien.

Netskar mener dette ikke handler om lønninger, men en fragmentering av luftfarten. Det går blant annet ut over de ansattes kompetanse og myndighetenes mulighet til å føre kontroll med bransjen, hevder han.

– Ikke T-skjorter

Dette håper fagforeningslederne å kunne overbevise regjeringen og Stortinget om, så vel som EU-parlamentet og Kommisjonen.

– Vi må få en diskusjon med myndigheten om å få kontroll over dette, sier Netskar

Tirsdag møter pilotene blant andre statssekretær John-Ragnar Aarset (H) fra Samferdselsdepartementet.

– Vi må komme dit hen at det er noe annet å levere flyreiser enn å produsere en trepakning med T-skjorter til lavest mulig pris, sier Netskar.

Formann Lee Moak leder en delegasjon på ti personer fra det amerikanske pilotforbundet ALPA, som kom til Oslo mandag.

Også pilotforeningen fra verdens største lavprisselskap, Southwest Airlines, er i Oslo, sammen med representanter fra AFL-CIO, USAs faglige landsorganisasjon. 15 personer fra European Cockpit Association deltar også.

– I dårlig lys

Norwegian Air International håper snart å få driftstillatelse av irske myndigheter. Deretter skal amerikanske myndigheter avgjøre om det norske selskapet skal få operere i USA med denne tillatelsen.

– Tatt i betraktning at Norge er i verdenstoppen når det kommer til arbeidsvilkår, er det faktum at Norwegian vil flytte sin drift til Irland for å kunne utnytte arbeidskraft, beklagelig og setter Norge i et dårlig lys, sier Moak til Dagens Næringsliv.

Han håpet å møte Norwegian-sjef Bjørn Kjos i løpet av det fire dager lange norgesbesøket.

Global konkurranse

Men i et svarbrev skriver Kjos at han på så kort varsel ikke finner tid til å møte dem. Han sier han gjerne vil diskutere rettferdige vilkår i flyindustrien med Moak, men argumenterer for at global konkurranse er et viktige element for et fritt marked innen luftfarten.

– Jeg mener ingen organisasjon burde gå imot disse prinsippene, skriver han.

Han reagerer for øvrig på at norske medier skal ha mottatt en invitasjon til et møte mellom de to i Oslo, før Kjos har takket ja, og sier videre at et slikt møte «ikke burde brukes av noen av oss til å påvirke eller forsinke» amerikanske myndigheter behandling av saken.

Flyselskapet hevder for øvrig at amerikanernes kritikk egentlig handler om at de ikke ønsker konkurranse over Atlanteren.

Felles front

Men Netskar i Flygerforbundet viser til at europeiske og amerikanske piloter har felles front mot en utvikling i bransjen som ingen av dem ser seg tjent med.

– Amerikanske og europeiske selskaper har vært i konkurranse med hverandre i mange tiår, påpeker han.

Fagforeningslederne har som mål å møte norske myndigheter, andre fagforeninger, NHO Luftfart og USAs ambassadør George James Tsunis. De skal også møte politikere fra Arbeiderpartiet på Stortinget. (NTB)

Mer fra Dagsavisen