Forbundsleder Roger Hansen i NTF, er forberedt på at boikotten av Risavika havn kan bli langvarig. FOTO: ARNE OVE BERGO

Til boikott for å sikre lønn

LØNNSKAMP: For å unngå sosial dumping går Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) til boikott av Risavika havn i Rogaland fra fredag.

- Det eneste som kan forhindre boikott er at NHO Logistikk og Transport tar kontakt med oss, og sier seg villig til å inngå en tariffavtale, sier forbundsleder Roger Hansen.

 

- 30 kroner timen

- På hvilken måte handler dette om sosial dumping?

- Det som det står om, er hvem det er som skal losse og laste båtene som kommer til Risavika, svarer Hansen.

- I Stavanger har vi et losse- og lastekontor med åtte-ni ansatte som leies ut når det kommer båter. De har en grunnlønn på 150-170 kroner i timen. I henhold til ILO-konvensjonen har havnearbeidere fortrinnsrett ved tildeling av havne­arbeid. Men i stedet ønsker Risavika å bruke skipenes egne mannskaper, og da kan det være snakk om filippinere til 30 kroner timen, utdyper han.

NTF har lenge varslet at det ville ende med boikott, hvis en tariffavtale ikke kom på plass. Dette har NHO Logistikk og Transport forsøkt å unngå ved å prøve saken både i Arbeidsretten og i Oslo tingrett. Det har endt med tap begge steder.

- Høyesterett har tidligere fastslått at NTF kan bruke boikott som kampmiddel for å få opprettet tariffavtale i havnene, opplyser Hansen.

- Hvordan vil en boikott arte seg?

- Vi kommer til å oppfordre alle som har transport til og fra havna, om å finne andre havner for å levere og hente gods. Ved tidligere boikotter av lignende årsaker, er slike oppfordringer blitt respektert, svarer Hansen.

 

- Dobbelt så dyrt

NTFs krav om tariffavtale vil gjøre det mye dyrere å losse og laste i Risavika, opplyser Thor Christian Hansteen, assisterende direktør og advokat i NHO Logistikk og Transport.

- Vi har sammenlignet for fem skipsanløp og kostnaden ble cirka fordoblet fra 56.000 til 110.000 kroner, opplyser han.

- Er det derfor dere vil bruke skipsmannskapene?

- Dette er ikke noe nytt. Helt siden 1960-tallet er arbeidet blitt utført av skipenes mannskaper i samarbeid med arbeidstakere med tariffavtale og ordnede forhold. Arbeidstakerne på terminalen er organisert i LO-forbundet Industri Energi, svarer han.

Hansen avviser at dette er relevant.

- Dette handler om hvem som losser og laster båtene.

tor.sandberg@dagsavisen.no