Innenriks

Thomas: – Man trenger jo egentlig ikke bein for å kjøre gravemaskin

Gravemaskinen til Thomas Jacobsen er ombygd for 1,5 millioner kroner. Den gjør hverdagen hans enklere.

Av Brian Cliff Olguin / FriFagbevegelse

Thomas har vært lam fra livet og ned siden en stygg innebandyulykke i 2008 og er derfor rullestolbruker. Han lever likevel et aktivt liv og har vært parautøver i grenene alpintkjøring og kjelkehockey. Med sistnevnte var han med på å vinne bronse i OL i 2010. I dag er han maskinfører på fulltid.

– Hvordan begynte du som maskinfører?

– Han jeg delte rom med i kjelkehockeylandslaget kjørte gravemaskin og foreslo at jeg skulle ta turen nordover til Helgeland og prøve, forteller Thomas.

Han hadde allerede maskinførersertifikat fra sin tid i forsvaret. Så da var det å finne ut hvordan enklest mulig komme seg inn i gravemaskinen.

###

Hytta/førerhuset kan heves og senkes ved hjelp av par ekstra spaker. Thomas er veldig fornøyd med den ombygde gravemaskinen. Foto: Brian Cliff Olguin

Les mer om hva som skjedde da Thomas ble skadet: Lammet fra livet og ned

Rampe og sekshjuling

– Jeg begynte å bruke en aluminiumsrampe og kjørte bare sekshjulingen rett opp til førerhuset. Så dro jeg meg inn med armene, sier han som om det var verdens enkleste manøvrering. Det viste seg at det gikk så greit at etter et halvt år tikket det inn et jobbtilbud på Tomma, ei øy utenfor Sandnessjøen.

– Da var det bare å hive seg rundt, sier Thomas og ler.

Siden han er fra Fredrikstad, ble det en pendlertilværelse og turnusordning med to uker på og to uker av. I lengden ble 18 timer pendling hver vei litt mye og Thomas ønsket seg en arbeidsplass nærmere hjemmet, så han begynte å søke.

Han kom på intervju hos anleggsentreprenør Isachsen og overbeviste dem om at han var riktig person for jobben.

HR-leder i Isachsen anlegg, Gry Lene Kløvstad, husker godt at Thomas gjorde et godt inntrykk under intervjuet. De hadde også sett en video av ham i arbeid og skjønte at dette var en løsningsorientert mann.

Les også: Skrev «Hey yo fucking lady» til Erna – slik svarte statsministeren

Skryter av Nav

Men metoden med rampe og sekshjuling egner seg best når gravemaskinen står fast et sted. Eksempelvis på pukkverket hvor Thomas hadde jobbet før.

– Vi i Isachsen er avhengige at våre maskin­førerer er fleksible og kan jobbe i grøfta om det trengs.

Derfor begynte Isachsen å se etter løsninger som kunne forenkle Thomas’ arbeids­hverdag. Spesielt viktig var framkommelig­heten til og fra gravemaskinen. De tok kontakt med Nav og hjelpemiddelsentralen Østfold og hørte om de kunne inngå et samarbeid.

– Vi kunne ikke vært mer fornøyd over dialogen med Nav og de fortjener masse skryt, sier Kløvstad.

Nav var raske i responsen og kunne ta ombyggingskostnadene hvis Isachsen skaffet gravemaskin.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Halvannen milllion

– Hvor mye koster ombygging av denne typen?

– 1,5 millioner kroner pluss moms.

Ved første øyekast skiller ikke den oransje Hitachi 300 seg fra andre maskiner i landskapet, men så løsriver førerhuset seg fra resten av gravemaskinen.

– Så vidt jeg vet, så finnes det én til i Norge, sier Thomas.

Nede på bakkenivå blir det mer tydelig hvor praktisk denne funksjonen med hev- og senkbar hytte er for maskinførere som Thomas. Førerhuset, også kalt «hytte» i annlegsbransjen, er fysisk helt nede på bakkeplan. Hvilket betyr at maksinførere kan trille en rullestol helt inntil for å så komme seg inn på egen hånd.

Det er også skrevet bok om Thomas: – En viktig historie som forteller om pågangsmot

Mindre slitasje

– Du klarte deg før med rampe og sekshjuling, på hvilken måte er dette annerledes?

– Jeg kan nå på mye enklere vis komme meg inn og ut og jeg er ikke avhengig av at maskinen skal stå fast et sted eller en rampe. Det gir også kroppen min mindre slitasje, sier Thomas som har planer om å fortsette å være arbeidsfør i mange år.

– Hva er det beste med jobben din?

– Det er ikke én dag som er lik den forrige og så må jeg si at jeg er evig takknemlig for å kunne være i jobb. En skal ikke ta slik for gitt, avslutter Thomas før han må tilbake og grave i landskapet som skal bli et lageranlegg. (FriFagbevegelse)

###

Hev- og senkhytta er praktisk for rullestolbrukere som Thomas Jacobsen. Foto: Brian Cliff Olguin

Les også: Alle gjør det dårligere i åpne kontorlandskap. Noen enda dårligere enn andre. Forskere vet hvorfor

Mer fra Dagsavisen