Innenriks

Teaterregissør i Bertheussen-saken: – Vi tenkte det var en iscenesettelse rettet mot oss

Regissøren av teaterstykket «Ways of Seeing» oppfattet hendelsene ved huset til daværende justisminister Tor Mikkel Wara som et angrep på dem.

Bilde 1 av 2

Av Dag Kjørholt og Peter Tálos

Pia Maria Roll Jessen vitnet onsdag under rettssaken mot Laila Anita Bertheussen i Oslo tingrett.

Teaterstykket, der huset til Wara og Bertheussen ble filmet, er forklart som bakgrunnen for hele saken der Waras samboer nå blant annet står tiltalt for trusler mot demokratiet.

Aktor Frederik Ranke ville vite om hun gjorde seg noen tanker da det første hærverket ble gjort på samboerparets hus på Røa i Oslo.

Roll Jessen forklarte at det kom etter et intervju i Morgenbladet med en av skuespillerne i stykket i begynnelsen av desember 2018.

– Der sier hun at ingen ville gå til husene for å gjøre kvalm. Vi tenkte det var en iscenesettelse som var rettet mot oss, forklarte Roll Jessen.

Ble sikre

Etter at Bertheussen i november 2018 ble bedt om å forlate forestillingen i Black Box Teater og senere fulgte opp med et leserinnlegg i VG, begynte hendelsene mot huset i Vækerøveien.

– Har du vært i kontakt med Bertheussen i andre sammenhenger, ville aktor vite.

– Nei, jeg har aldri snakket med henne og faktisk aldri sett henne før, sa teaterregissøren som så lenge på tiltalte før hun startet sin forklaring.

Roll Jessen trakk spesielt fram et foredrag hun holdt på Oslo Fotokunstskole da hun og Ketil Lund, som hadde en rolle i teaterstykket, holdt et foredrag.

– Jeg hadde lys i ansiktet og så henne ikke, men fikk vite at hun skal ha filmet der. Det er den dagen det brenner i søppelkassen. Fra da av er vi ganske sikre på at det er henne, sa hun.

Privat grunn

Roll Jessen bekreftet overfor forsvarer John Christian Elden at de ikke visste at området de filmet parets hus fra, var privat.

Elden ville ha henne til å utdype hva de mener med at de fire bak oppsetningen har «kartlagt nettverkene som har interesse av å gjøre Norge til et mer rasistisk samfunn».

– Det som står i programteksten er at vi vil undersøke nettverkene som har interesse av å gjøre Norge til et mer rasistisk samfunn. Hvis vi skal leve i et samfunn hvor folk ikke forstår bilder, blir det farlig? Det er metaforer, repliserte hun.

Benektet

I retten benektet Roll Jessen at hun hadde filmet Waras hus i skjul, og hun sa at de aldri har kalt ham verken rasist eller noe annet. Hun sa at dette var en forvrengning som var gjort av nettstedet Rights.no som med sin daglige leder Rita Karlsen, var en del av nettverket rundt Laila Anita Bertheussen.

Konfrontert med teksten om at de lå i buskene og sov på dørmattene til maktpersoner, sa Roll Jessen at dette var ment som metaforer på at makten skulle utfordres og ingen reell trussel eller beskrivelse av noe som var gjort mot eiendommene som var filmet.

– Jeg tror høyresiden forstår våre metaforer veldig godt. Jeg tror ikke dette baserer seg på sannhet eller på forståelse av sannhet eller løgn. Grunnen til at Wara kan stå og juge i retten og grunnen til at Ingvil Smines Tybring-Gjedde kan lyve er at de vet at de ikke vil bli konfrontert med det. De kan gå ut med budskapet om at de er ofre fordi det ikke får noen konsekvenser, sier Roll Jessen.

– Vi er også fornærmet

Hun sa også at det er et langt skritt fra å føle ubehag til å være redd for egen sikkerhet, og mener teaterforestillingen «Ways of Seeing» egentlig er den rette fornærmede i rettssaken mot Laila Anita Bertheussen

– Alle disse hendelsene er jo for å angripe oss, det er rettet mot oss. Det er en veldig pussig situasjon å stå i. Vi er fornærmet i saken, men har ikke fått noe bistand på noen måte. Vi har stått i dette i to år, og det har vært beinhardt, sa Roll Jessen til NTB etter sin forklaring.

Massive søk

Politiets gjennomgang av Laila Anita Bertheussens telefon, Ipad og datamaskiner viser at hun var svært opptatt av teaterstykket «Ways of Seeing».

Det gikk 111 dager fra Laila Anita Bertheussen så teaterstykket «Ways of Seeing» på Black Box-teateret i slutten av november 2018, og til hun ble pågrepet i mars 2019. I løpet av denne perioden på 111 dager, har politiets digitale etterforskning avdekket at Bertheussen hadde gjort noe aktivt knyttet til forestillingen i 91 av dem.

Det kom fram da spesialetterforsker Martin Bøyum fra PST på nytt vitnet i straffesaken i Oslo tingrett onsdag.

Etterforskningen av logger i Bertheussens Iphone, Ipad og en PC har avdekket nesten daglig aktivitet knyttet til teaterstykket eller aktørene bak. Fra Bertheussen så og filmet deler av forestillingen 24. november og fram til hun ble pågrepet har politiet funnet 391 søk, flere omtaler og innlegg. Alt kan knyttes mot teaterforestillingen.

Obos og Bokklubben var begge sponsorer av scenene som satte opp «Ways of Seeing». På Bertheussens PC ble det funnet manipulerte logobilder for begge virksomhetene som henspilte på teaterstykket.

– Bokklubben mye mer enn bøker. Nå også stolt sponsor av ulovlig filming av private hjem, sto det i teksten på det ene bildet.

Bare 20 av dagene i perioden fant politiet ingen spor relatert til «Ways of Seeing».

Nytt angrep

Laila Anita Bertheussen er tiltalt for angrep på demokratiet gjennom brannstiftelse, skadeverk og trusler mot ledende politikere, blant dem sin samboer, tidligere justisminister Tor Mikkel Wara (Frp).

Tiltalte startet rettsdagen med et nytt angrep på PST, som hun igjen beskyldte for tunnelsyn.

Hun fikk også spilt av et kort opptak fra et overvåkingskamera i Sverige der hun har på seg munnbind når hun betaler i kassen i en butikk. Dette var ment som et motsvar til Rankes utsagn om at hun viste risikovilje ved å bryte karanteneregler under pandemien.

Etter å ha holdt et innlegg om at hun har stilt opp frivillig og vist samarbeidsvilje fra hun ble siktet, forlot hun salen for å følge Roll Jessens vitneprov fra et annet rom.

PS! Du leser nå en åpen artikkel. For å få tilgang til alt innhold fra Dagsavisen, se våre abonnementstilbud her.

Mer fra Dagsavisen