Innenriks

Tar skolesuksess videre til USA

Lærere med teknologivegring får hjelp av to gründere fra Vestlandet.

To frustrerte lærere. En norsk skole med datatrøbbel. Masse gründerånd.

Legg til en haug av år med idéutvikling, prøving og feiling, og du har Soleis AS, et selskap som har spesialisert seg på å produsere læremidler til bruk på digitale tavler.

Denne uka har de to tatt med seg sine digitale læremidler til gründerutviklingsprogrammet Tech INCubator i Silicon Valley i California.

Mål uten midler

- Da vi jobbet som lærere, satt vi kvelder og helger og forsøkte å lage vår egen digitale lærebok. Det fantes ikke noe som var tilpasset smartboard, sier Sigrid Lillebråten, som driver selskapet sammen med Eir Husby.

For teknologien har etter hvert gjort sitt inntog i skolen: blant annet finnes det nå digitale tavler, såkalte smartboards, i stadig flere skolebygg. Men hva med innholdet?

De siste årene har gründerne holdt foredrag på flere skole. På én skole de har besøkt, ble en digital tavle brukt som lerret for en power-point-presentasjon. Det er symptomatisk for situasjonen i den norske skolen, mener Eir Husby:

- Teknologien finnes, men det finnes ingen enkelt måte å ta den i bruk på.

Det inntrykket er det flere som deler. Ifølge senter for IKT i utdanningen opplever flere lærere at ny teknologi er vanskelig, og de savner opplæring. Soleis forsøker å gjøre det enkelt:

- Vi treffer gruppa som ikke har blitt hørt og lager teknologi tilpasset deres behov. Ofte er teknologien blitt laget av folk som ikke forstår hva det vil si å være lærer, sier Lillebråten.

Det de lager er såkalte kunnskapsbilder, som til sammen blir en pakke av interaktivt innhold som dekker kompetansemål i forskjellige fag eller spor 1 og spor 2 i språkopplæring.

- Problemet tidligere har vært at det som funker teknologisk, ofte ikke funger pedagogisk, og omvendt. Det er kombinasjonen av det pedagogiske og det teknologiske som er det unike, fortsetter hun.

Gründerne er begge litt overrasket over at ingen andre kom dem i forkjøpet.

- Det har skjedd en del siden vi begynte med dette. Men vi har fortsatt ikke sett noen andre selskaper med samme innfallsvinkel som oss, sier Lillebråten. Husby nikker.

- Vi ble overrasket over at ingen andre har tenkt på det. Det er jo opplagt at det trengs, sier Eir Husby.

Internasjonalt potensial

Det mener også Innovasjon Norge. I oktober sender de ti norske bedrifter med internasjonalt potensial til TechINCubator, som er Innovasjon Norges bedriftsutviklingsprogram. Det finner sted i Silicon Valley og har som mål å gi teknologibedrifter i en tidlig fase nødvendig kunnskap og erfaring til å jobbe videre.

- Vi skal bli bedre på å pitche, utvide kontaktnettverket vårt og få innsyn i ny teknologi, sier Lillebråten.

- Det at vi har blitt valgt ut, betyr at vi har et internasjonalt markedspotensial, sier Husby.

- Vi er der for å jobbe videre, i miljø med verdens beste. Det har stor betydning. Vi håper det blir mange spennende synspunkter å ta med seg inn i produktet, sier hun.

Løsningsorienterte

Til nå har læremidler fra Soleis blitt kjøpt av barneskoler, videregående skole, og voksenopplæring. Selve læremidlene ligger på nett, slik at skoler kan kjøpe passord og brukernavn, og så er de i gang. De jobber også med å utvikle en app, slik at elevene kan bruke verktøyene hjemme på sine egne dingser, forteller Husby.

Noen lærere som har fått høre om læremidlene, har gitt tilbakemelding om at «ja, men da trenger ikke vi å gjøre noen ting, da».

- Men vi skal ikke fjerne læreren. vi vil gi et bedre redskap, som gjør at lærerne sparer tid, og som frigjør tid til det de egentlig skal jobbe med, som er å jobbe med elever. Det skal brukes som en kilde til informasjon, sier Eir Husby.

- Et siste spørsmål siden dere skal reise: hvordan funker «Soleis» som navn i Silicon Valley?

- Like that, sier Husby og Lillebråten.

irene.thoresen.ronold@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen