Innenriks

Tar kraftig oppgjør med kondomkampanje

«Bruk kondom i din F***E», heter det i kampanje fra Helsedirektoratet. KrF kvinner kaller språkbruken «en skam», men direktoratet nekter å vaske munnen.

– Dette er språklig forsøpling av det offentlige rom, sier Anne Kristin Bruns, andre nestleder i sentralstyret for KrF kvinner.

I et leserinnlegg i RA i dag tar hun på vegne av KrF kvinner et oppgjør med ordvalget i Helsedirektoratets kondomkampanje som ble lansert i slutten av mai. «Bruk kondom i din F***E» og «Bruk kondom på din P**K», heter det på plakatene, som siden kampanjestart har hengt på sentrale reklameplasser i det offentlige rom over hele landet.

LES OGSÅ: Debatt: – Språklig forsøpling av det offentlige rom

Målet med plakatene, som ble tatt ned forrige uke, er få flere unge voksne i alderen 18 til 30 år til å bruke kondom.

Bakgrunnen for kampanjen er at Helsedirektoratet ser med stor bekymring på økt forekomst av kjønnssykdommene syfilis og gonoré i befolkningen. Dette er sykdommer hvor man er i ferd med å slippe opp for effektiv behandling, skrev NRK da kampanjen ble lansert.

LES OGSÅ: Uenighet i KrF om gratis prevensjon

Brukes som skjellsord

Anne Kristin Bruns understreker at hun støtter formålet med plakatene, men virkemidlene har hun lite til overs for.

– Ord som «fitte» og «pikk» blir i dag mer brukt som skjellsord enn å karakterisere kjønnsorgan. Når barn ned i 7-årsalderen spør: «Hva er pikk?», etter å ha lest på plakatene som henger langs skoleveien, så er dette veldig upassende, mener hun.

Bruns kaller det også «en skam» at en offentlig etat som Helsedirektoratet bruker krenkende ord av seksualisert art etter all oppmerksomheten rundt metoo-kampanjen.

«Ungrapport viser at seksuelle krenkelser ikke har blitt et mindre problem de senere årene. Nesten hver tredje 18–19-årige jente har en eller annen gang i livet opplevd en kroppslig, seksuell krenkelse. – Et stort samfunnsproblem, sier forskere. Vi stiller oss totalt uforstående til at Helsedirektoratet legger seg på samme linje, og dermed legitimerer en destruktiv språktrend. Det er en skam at en offentlig etat driver med språklig forsøpling i etterkant av #metoo», heter det i leserinnlegget.

LES OGSÅ: Vil bytte ut legenekt med spiral

Direktoratet er fornøyd

Også mobbeombudet i Rogaland har reagert på kampanjen og har tidligere omtalt ordene i den som «pornospråk». «KrF kvinner kunne ikke vært med enig», står det i leserinnlegget fra Bruns. Her ber hun Helsedirektoratet om å fjerne plakatene umiddelbart og i framtiden benytte seg av «siviliserte uttrykksformer for sine kampanjer».

Seniorrådgiver i Helsedirektoratet, Arild Johan Myrberg, avviser at de legitimerer en «destruktiv språktrend» med valg av kampanjeord.

– Det har aldri vært vår intensjon med kampanjen. Vi bruker begreper som vi ser gir en stoppeffekt når man er i det offentlige rom. Det er nødvendig for å nå gjennom til målgruppen i mediejungelen av budskaper, sier han, som forteller at de totalt sett er fornøyde med kampanjen. Til sammen har de mottatt ti klager på e-post.

Kan dukke opp i sosiale medier

Å droppe kampanjen blir ikke aktuelt. Selv om plakatene nå er tatt ned fra offentlige reklameplasser, vil de kunne bli brukt i sosiale medier, opplyser han, som likevel kan betrygge KrFs kvinner med dette:

– Ordene som ble brukt i denne sammenheng vil nok ikke kjennetegne kampanjene til Helsedirektoratet i framtiden.

Mer fra Dagsavisen