Innenriks

Taper penger på utsatte tog

Når Sp-lederen sier nei til ferdig utbygd intercitytriangel i 2023, sier hun også nei til milliardgevinster for Norge.

Sjelden har uttrykket «å spare seg til fant» passet bedre, går det fram av en rapport fra analyse- og utredningsselskapet Oslo Economics, for arbeidsgiverorganisasjonen Spekter.

Den samfunnsøkonomiske gevinsten vil bli 22 milliarder kroner høyere, hvis intercityutbyggingen fullføres i 2023 i stedet for i 2046, konkluderes det der.

- Navarsetes utspill illustrerer at regjeringen tenker feil i spørsmålet om infrastrukturutbygging. Vi står nå i fare for å underinvestere i helt nødvendig infrastruktur fordi det er et overordnet mål å overlevere mer oljepenger til neste generasjon, sier Ketil Solvik-Olsen, finanspolitisk talsmann i Frp.

Les også Togkollisjon i Senterpartiet

Vil prioritere vei

Tirsdag ble det kjent at Sp-leder Liv Signe Navarsete, som selv har vært samferdselsminister, ikke vil prioritere jernbaneutbygging foran veiutbygging. Hun vil dermed ikke bevilge de pengene som er nødvendige for å ferdigstille dobbeltspor i intercitytriangelet på Østlandet i løpet av de kommende ti årene.

Jernbaneverket mener det er mulig å bygge de nødvendige dobbeltsporene mellom Oslo og Halden, Lillehammer og Skien innen 2023, hvis bare nok penger blir stilt til rådighet. For om lag 130 milliarder kroner vil rundt to millioner nordmenn få et langt bedre togtilbud.

Men utbyggingen handler om mye mer enn kortere reisetid for pendlere og andre som bruker toget, går det fram av en artikkel i magasinet Aspekter, som utgis av Spekter.

Her ramses det opp en rekke gevinster ved investeringen, alt fra færre trafikkulykker og lavere klimagassutslipp, til mindre veislitasje og reduserte køkostnader.

Den samfunnsøkonomiske gevinsten finner man ved å summere alt det positive ved en slik jernbaneutbygging, og trekke fra alt det negative.

Hvis dagens utbyggingstempo beholdes, vil intercitytriangelet ikke bli ferdig før i 2046. Det vil gi en netto samfunnsøkonomisk gevinst på 48 milliarder kroner, ifølge anslagene til Oslo Economics.

Hvis intercitytriangelet fullføres i 2023 vil nettogevinsten bli på hele 70 milliarder kroner, anslås det.

Det å bygge kjapt i stedet for tregt, gir altså en ekstra samfunnsøkonomisk gevinst på 22 milliarder kroner.

Til sammenligning vil den nye Follobanen koste om lag 18 milliarder.

- Resultatene er drevet av antakelser om høy befolkningsvekst på Østlandet grunnet sentralisering og innvandring, samt en antakelse om at en stor del av befolkningsveksten kommer i kommuner utenfor Oslo, skriver Aspekter.

Dette er i tråd med hva Statistisk sentralbyrå regner med kommer til å skje i årene framover.

Les også Fillerister Navarsete

Høyere kostnader

Også generelt sett er det dårlig politikk å utsette samferdselsprosjekter, mener Ketil Solvik-Olsen.

- Vi får mer igjen for pengene ved å bygge nå, framfor i framtiden, sier han.

Tall som Magnhild Meltveit Kleppa la fram få dager før hun gikk av som samferdselsminister i juni, viser at det nå er 40 prosent dyrere å bygge én kilometer med firefelts motorvei enn det var i 1998.

- Situasjonen er nok omtrent den samme for jernbaneprosjekter. Jo lenger vi venter med intercitytriangelet, jo mer kommer til å stå i veien, både i form av bygninger og på andre måter, advarer Solvik-Olsen.

tor.sandberg@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen