Sport

Sykling skaper nye jobber

ØKONOMI: Mer sykling vil ikke bare redde mange liv, men også skape et stort antall nye arbeidsplasser. Oslo kan alene få over 500 nye jobber.

Dette går fram av en ny rapport fra europaavdelingen til WHO, Verdens helseorganisasjon, og UNECE, FNs økonomiske kommisjon for Europa.

Utgangspunktet for beregningene er en økning av sykkelbruken opp til nivået den allerede ligger på i København, som konkurrerer med Amsterdam om å være Europas sykkelby nummer 1. I vår nabohovedstad i sør skjer 26 prosent av alle reiser med sykkel. I Oslo har sykkelandelen krøpet opp til drøyt 8 prosent, etter å ha ligget på rundt 5 prosent i årevis.

75.000 nye jobber

Et søk på Navs nettsider viser at det per dags dato kun er én ledig stilling som sykkelreparatør i hele Norge. Med mer sykling kan situasjonen bli en helt annen. Da vil det ikke bare bli bruk for flere reparatører, men også for flere selgere av sykler og alt det andre syklister trenger, slik som klær og tilbehør. Også det å legge til rette for flere syklister i bygatene, vil skape arbeidsplasser, påpeker WHO og UNECE.

I 52 viktige byer i de europeiske landene, i all hovedsak hovedstedene, vil det kunne bli skapt om lag 75.000 nye sykkelrelaterte jobber, hvis alle begynner å sykle like mye som københavnerne. 573 av disse jobbene vil komme i Oslo, hvis sykkelandelen øker fra 5 til 26 prosent. Etter som det nå sykles noe mer i Oslo enn før, kan det antas at en del av disse jobbene allerede er blitt realisert.

9.300 vil leve lenger

WHO og UNECE har også beregnet hvor mange liv som kan bli reddet ved københavnske tilstander på sykkelveiene i Europas viktigste byer. Mer sykling vil føre til en sprekere og sunnere befolkning, mindre biltrafikk og dermed færre trafikkulykker, og til renere luft. Alt dette kan bidra til at nærmere 9.300 personers liv vil bli reddet. For Oslos del er det snakk om 36 liv.

Dette kan synes som høye tall, men realiteten er at den europeiske biltrafikken i dag er en massemorder av dimensjoner.

«Luftforurensning, i all hovedsak forårsaket av biltrafikk, resulterer i nær 500.000 dødsfall årlig», konstaterer WHOs europaavdeling.

Trafikkulykker forkorter livene til ytterligere 90.000 personer hvert år.

I tillegg bidrar fysisk inaktivitet, blant annet ved at folk i stor grad velger bilen i stedet for å gå eller sykle, til én million dødsfall per år.

20 prosent er mulig

- Gevinstene ved å investere i mer sykling vil være enorme, konstaterer derfor Zsuzsanna Jakab, regiondirektør i WHOs europaavdeling.

Men er det mulig for Oslo å komme opp i den sykkelandelen København kan skryte av?

Ifølge en rapport som konsulentgruppen Civitas utarbeidet for Samferdselsdepartementet i fjor, er svaret «langt på vei». Det bør være mulig for norske byer å oppnå sykkelandeler i størrelsesorden 10-20 prosent, heter det i rapporten.

Oslo kommunes nåværende mål er å øke sykkelandelen til 12 prosent, men det er indikasjoner på at dette er altfor lite ambisiøst. I enkelte bydeler, slik som Grünerløkka, foregår allerede en høyere andel enn som så av reisene med sykkel.

En undersøkelse gjennomført for Oslopakke 3-sekreteriatet, bekrefter at det er et stort potensial for videre vekst i sykkelbruken. Halvparten av de spurte svarte at de vil sykle mer hvis det blir bedre tilrettelagt for sykkel i Oslo. Oslo SVs ambisjon er derfor en sykkelandel på 20 prosent.

- I Oslo bruker fortsatt altfor mange bilen på småturer, uttalte Marianne Borgen i lokallaget, da Dagsavisen snakket med henne om dette i fjor.

Den nasjonale målsettingen er en dobling av sykkelbruken fra drøyt 4 til nær 9 prosent.

tor.sandberg@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen