Innenriks

Sykkel i medvind

MED STRØM: 2014 er året da nordmenn flest skal få prøve pedalene på en elsykkel.

- Vi sier at dette er sykler som leveres med glisegaranti, sier informasjonssjef i Syklistenes Landsforening, Hulda Tronstad, og viser hvordan hun med bare et par tråkk på elsykkelen raskt kommer opp i frisk fart.

- Folk som får prøve en elsykkel, kommer stort sett alltid tilbake med et stort smil om munnen, fortsetter hun. Kanskje ikke så rart - å sykle på en elsykkel er som å tråkke i konstant medvind. Eller som å være barn igjen, og ha en sterk voksenhånd som gir en ekstra dytt i ryggen opp de verste motbakkene.

- Selv om mange har hørt om elsykkelen, er det fortsatt mange som aldri har sett eller prøvd en. Det ønsker vi å gjøre noe med, sier Tronstad.

Sammen med blant andre Norsk Elbilforening satte Syklistenes Landsforening nylig i gang en kampanje for å få elsyklene ut til folk flest.

- Det vil bli elsykkelshow en rekke steder i landet framover. Og i sommer vil elsykler være tilgjengelig for prøving på steder mange besøker, blant annet Hunderfossen familiepark, sier hun.

Fart i salget

Elsykkelsalget i Norge har eksplodert de siste årene - selv om salget fortsatt står for en svært liten andel av det totale sykkelsalget.

- Da jeg begynte i Syklistenes Landsforening for tre år siden, var det ingen som snakket om elsykler. For to år siden begynte ballen å rulle, og nå er det ikke lenger bare spesialforretninger som tilbyr elsykler, men også de store sportskjedene, sier Tronstad.

Det finnes ingen eksakte tall på hvor mange elsykler som er solgt i Norge, men man anslår at det utgjorde rundt én prosent av sykkelsalget i fjor. Tronstad mener potensialet er langt større.

- I Nederland tok elsykkelsalget av allerede for seks-sju år siden. 15-20 prosent av syklene som selges der er nå elsykler. Ting tyder på at salget også er i ferd med å ta av her hjemme, sier hun.

Bakgrunnen for hennes optimisme på elsykkelens vegne er blant annet at det er sterke politiske føringer for å få nordmenn til å velge sykkelen framfor bilen.

- I Nasjonal Transportplan for 2014-23 er det for første gang en uttalt målsetting om at en langt større andel av persontransporten skal foregå på sykkel. Kommunene ser på elsykkel som en del av løsningen for å nå disse målene, sier Tronstad.

Sykling uten svette

Elsykkelen er ikke først og fremst ment å friste dem som allerede suser til jobb i signalgul jakke og sykkelsko hver dag, uansett vær- og føreforhold.

- Målgruppen er dem som i dag ofte velger bil eller kollektivtransport. Jeg kjøpte meg elsykkel i fjor, og sykler langt hyppigere til jobb nå enn tidligere. Den største fordelen er i mine øyne at man slipper å bli svett og bruke tid på å dusje og skifte klær etter turen. Samtidig får du langt mer mosjon enn om du sitter i en bil, påpeker Tronstad.

Innehaver av EVO Elsykler, Espen Bjerk, mener elsykkelen særlig gjør det enklere for barnefamiliene å velge bort bilen.

- Med en elsykkel kommer du opp motbakkene med både barn og varer på slep. Det selges nå egne vare- og familiesykler som er et reelt alternativ til bilen, mener han.

Dyr moro

Foruten de nevnte familievennlige modellene, kommer elsykler i alle varianter - fra fulldempede offroadsykler til racersykler i karbon.

- Den klare bestselgeren vår er Emotion Neo Cross. Det er en hybridsykkel som har pent design, er sterk, har god rekkevidde, høy kvalitet og en pris mange kan akseptere, sier Bjerk.

Prisen kan nemlig få enkelte til å droppe elsykkeldrømmen. Emotion Neo Cross selges for 25.900 kroner, og Bjerk mener du må regne med minst 15.000 for å få en sykkel av god kvalitet. Salget hos EVO Elsykler går likevel godt.

- Vi startet for tre år siden, og har doblet salget hvert år siden. Og har tro på økning også i år, sier han.

Selv om du investerer 20.000 i et elektrisk vidunder, minner Tronstad om at medvinden ikke varer evig.

- Rekkeviddeangsten er et kjent begrep for både elbilister og elsyklister. Skal du ut på en skikkelig langtur, kan det være lurt å forsikre seg om at batteriet holder distansen ut.
 (NTB Tema)

Mer fra Dagsavisen