Innenriks

Svarte dager

SKRÅBLIKK: Fredag hele uka. Mandag hele året.

I dag er det igjen duket for den gode norske tradisjonen Black friday. Det er reine kulturarven blitt, denne høytidsdagen for handel rett før høytiden for handel. En slags dagen før dagen. Et nasjonalt shopping-vorspiel. Sjallabais.

I fjor var «Black Friday» et begrep som sannsynligvis ikke betydde all verden for den gjengse Ola og Kari, selv om det i USA var og har vært en kjempedeal i tiår. Der er dette den store handledagen etter feiringa av Thanksgiving. Sultefôret etter en dag hjemme, altså mange timer uten shopping, tar amerikanerne rennafart og kaster seg inn i jakten på de beste tilbudene. Høstens vakreste eventyr er det definitivt når husmødrene dæljer hverandre i huet med håndveskene i kamp om sterkt rabatterte pumps. Eller når de bruker de svakeste i flokken, de som har falt i kappløpet mot kurver og hyller og som ligger med ansiktet i linoleumen, som satsbrett for å komme seg opp og fram i jungelen av kupp. Klassisk shoppingdarwinisme, der altså.

I år er dette blitt en norsk institusjon. I fjor nytt og litt ukjent, nå en hysterisk grisefest. Aftenposten smalt i matta i går morges så det kimte i betongen. Annonsørene hadde virkelig brettet opp ermene og tatt i et tak for en skakkjørt medieøkonomi. Men ikke alle har klart å vente på festen. Noen må alltid tjuvstarte. De norske kremmerne som allerede i fjor været bonanza for massene (Elkjøp 2014: «Opplev Elkjøp sin vanvittige Black Friday!»), har i år selvsagt tatt det hele litt lenger og i god norsk ånd introdusert, med brask og bram, trommevirvel og fanfare, «Black Friday hele uken!». Selv ikke Amerika er stort nok.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Nå er bekymrede røster redd for at den i dag to år gamle tradisjonen er i ferd med å bli utvannet. Partner i HK Reklamebyrå i Trondheim, Olav Svartøien, er rystet og sier til Adresseavisen at «Dette er egentlig å vanne ut konseptet. Når det spres utover en hel uke, mister det litt av effekten». Men, han er likevel optimist: «Men implementeringen av Black Friday har gått ganske kjapt, og mye kjappere enn for eksempel Halloween». Fra Elkjøp-hold heter det: «Responsen vi fikk fra kundene våre i fjor var helt enorm. I butikkene tok det fullstendig av. Mange rakk rett og slett ikke å sikre seg alle tilbudene». Det er jo forjævlig urettferdig.

Jeg gleder meg til at Thanksgiving blir del av kalenderen. Det bare komme hit. Kalkun og dyrking av de første pilegrimene som satte sine slitne, forfulgte føtter på amerikansk jord. Det kan vi jobbe med. Gitt det rette konseptet. Og rask implementeringen. Sjallabais.

Mer fra Dagsavisen