Piloter og andre ansatte i luftfarten demonstrerte foran Stortinget i går. FOTO: ARBEIDERPARTIET

- Styrer rett mot en flyulykke

Norske piloter advarer mot alvorlige fly­ulykker om utviklingen i arbeidsforholdene i lufta fortsetter. - Elendige kontrakter og lange dager er en giftig cocktail, advarer SAS-pilotene.

GARDERMOEN (Dagsavisen): - Utviklingen i luftfarten har nå kommet til et punkt hvor det er nødvendig å rope varsku, sier Yngve Carlsen i Norske SAS flygeres Forening.

I går markerte uniformerte piloter foran Stortinget mot utviklingen i internasjonal luftfart. De mener at de siste årene har det kommet en lang rekke uholdbare forhold for de ansatte i lufta og på bakken.

* Lure-kontrakter, der det ikke tilbys faste ansettelser, og der den enkelte pilot må sette opp et enkeltmannsforetak, organisert gjennom billigflyselskaper i et skatteparadis.

* Det fører til omgåelse av arbeidsgiveravgift og at man unngår skatt på personnivå.

* Det opereres med falske baser for å omgå reguleringer i lovverket.

* I ekstreme tilfeller må piloten betale for å fly, og får ellers bare betalt for timene han sitter i cockpit.

* Lange arbeidsdager, opptil 15 timer i strekk.

Nå advarer SAS-flygerne mot at dårlige arbeidsforhold og lange dager vil føre til minst en alvorlig flyulykke i løpet av de neste 24 månedene.

- Disse tingene vil selvsagt påvirke pilotens operative dømmeevne, eller evnen til å si stopp. Det sikkerhetsnettet i luftfarten som er blitt bygget opp over 60-70 år og gjort dette til en sikker og effektiv bransje, det er man i ferd med å ta hull på, sier Carlsen, som selv er pilot.

 

Buffalo-ulykken

Det pilotene advarer mot, har allerede skjedd. I 2009 omkom 49 mennesker i en flyulykke da et fly som var på vei til Buffalo i New York krasjet. Etterforskningen viste at det mest sannsynlig var personfeil som førte til ulykken. Da begynte amerikanerne med en storstilt opprydding i lufta.

- Etter Buffalo-ulykken viste det seg at de to pilotene hadde vært våkne i nesten et døgn. Det som kom fram var at det var «bogus contracts», fryktkultur, redselen for å si at nok er nok. Da strammet de inn arbeidstidsbestemmelsene. I USA i dag kan vi maks fly i åtte timer med to piloter. Vi kan fly inntil 15 timer med to piloter. Og det gjør vi i dag, sier Carlsen.

 

Faste ansettelser

Han mener at dårlige arbeidsforhold i luftfarten, ikke bare for pilotene, er en naturlig konsekvens av inntoget fra lavprisselskaper i luftfarten. Når de presser prisene, må de kutte utgifter andre steder.

- Det er prisen vi betaler for å fly til Spania for 299,-. Det kommer til å ta livet av noen. Og hvorfor skal ikke den billetten koste 399, når kaffe og wienerbrød på Gardermoen koster 156 kroner, spør Carlsen.

Nå krever SAS-pilotene at et minstekrav bør være faste ansettelser. På den måten vil de i det minste ha oversikt over hvor det sosiale ansvaret ligger. I dag bruker flere flyselskaper piloter med en fiktiv base et sted i Asia, ansatt i et bemanningsbyrå i Singapore, og med bosted i et tredje land. Da er det vanskelig å vite hvor ansvaret ligger om noe skulle skje.

- Vi krever at piloten som har ansvaret for så mange passasjerer, skal i det minste være ansatt der hvor driftsansvaret ligger. Det er per i dag spredd utover, og det kan være sju juridiske enheter som er en del av kontraktsforholdet, sier Carlsen.

 

Markedet bestemmer

Når alt fra piloter til cabin-crew samlet seg foran Stortinget i går, er det for å si nei til liberaliseringen av luftfarten. De mener det er en politisk oppgave å gripe inn og stoppe utviklingen.

- Det er ikke forbrukerens skyld. Det er markedet som er imperfekt. Vi mener at dommeren må tilbake på banen. Du kan ikke la markedet få lov til å bestemme alt som skal skje i samfunnet. Med en liberalistisk politikk må du i det minste ha en dommer, sier Carlsen, og avslutter:

- Det er bra at vi har fått et felleseuropeisk arbeidstidsreglement, som skaper konkurranse på like vilkår. Problemet er at det felleseuropeiske arbeidstidsreglementet er blitt liberalisert etter påtrykk fra lobbyistene til lavprisselskapene.