Innenriks

Streiken fortsetter

LÆRERSTREIKEN: Lærerne og KS legger skylda på hverandre etter at helgens lange og tunge samtaler brøt sammen i går kveld. - Lærerne rygger og rygger, sier forhandlingslederen for KS, Per Kristian Sundnes.

- Jeg er redd det har gått prestisje i denne saken for KS-styret. Det lover ikke godt for utviklingen av denne konflikten, sier leder Ragnhild Lied i Utdanningsforbundet.

Etter at partene satte seg tilbake ved bordet i sonderinger og samtaler i forrige uke, ble denne helgen omtalt som en skjebnehelg for lærerstreiken. Det var knyttet store forventninger til hva partene hadde å melde da de omsider kom ut fra møterommet på Kommunenes Hus etter en halvtimes samtale. Men da de møtte pressen sent i går ettermiddag, var beskjeden klar: Streiken fortsetter.

- KS-styret har åpenbart ikke tatt inn over seg at lærerorganisasjonene forhandler på vegne av medlemmene våre. Mandatet er klart: Nok er nok. Etter flere tiår der lærerne stadig har gitt, og ikke har fått, i forhandlingene med arbeidsgiver, setter de ned foten, er beskjeden fra Lied i Utdanningsforbundet.

Rygger og rygger

Forhandlingslederen for KS, Per Kristian Sundnes, er på sin side oppgitt over at lærerne ikke takket ja til det nye initiativet fra KS.

- Jo mer vi kommer lærerorganisasjonene i møte, desto mer rygger de. Slik kan vi aldri komme til en løsning. Da er det ikke lenger forhandlinger, sier Sundnes.

KS har ifølge Sundnes gjort flere forsøk på å komme lærerne i møte:

- Det startet med avtalen som ble inngått under meklingen i mai, med krav om 7,5 timers arbeidstid hver dag og ganske rigid presentert. Så har vi gått videre og ned til 35 timer ukentlig. Vi har foreslått mange andre tiltak, blant annet å ta utgangspunkt i den ukentlige arbeidstida som er der i dag. Vi har også prøvd å foreslå andre måter å sørge for at dersom man ikke blir enige lokalt, så har man noe å falle tilbake på, enten i form av daglig, ukentlig eller årlig beregning, sa han til NTB rett etter at sonderingsbruddet var et faktum.

Arbeidstid

KS har hele tida ment at en endring i arbeidstidsavtalen er en viktig forutsetning for en bedre skole. Sundnes mener at det blant annet vil kunne hjelpe på det store frafallet i videregående skole.

- I dag faller nesten en tredel av elevene fra i videregående skole. Det er en utvikling som begynner tidlig i skoleløpet. Skal vi få gjort noe med det, kreves det godt samarbeid mellom lærere, mellom lærerne og støttefunksjonene og mellom ledelse og lærere på hver eneste skole. At alt skal fortsette som før, er et altfor passivt svar på denne utfordringen, sier Sundnes.

Utdanningsforbundet kontrer med at norske lærere i dag allerede er blant de med mest bundet arbeidstid i Europa.

- Det er vanskelig å forstå hva som ligger bak det sterke ønsket om mer tilstedeværelse i skolebygget fra KS sin side: Norske lærere ligger allerede på Europa-toppen i binding, de samarbeider mer enn de fleste av lærerne i de 34 OECD-landene, og alle som kan ledelse og arbeidsliv, vet at samarbeid ikke skapes gjennom struktur, men gjennom kultur, er svaret fra Lied.

Opptrapping

Det er nå ikke planlagt noen nye samtaler, sonderinger eller forhandlinger mellom lærerne og KS. Streiken, som allerede rammer titusenvis av skolebarn- og ungdommer, fortsetter i dag. Samtidig forteller lærerorganisasjonene om ytterligere opptrappingsplaner.

- Denne helgen har vi vært opptatt av å finne en løsning. Nå må vi vurdere strategien framover. Vi har flere ulike opptrappingsplaner, sier Ragnhild Lied til NTB.

stian.fyen@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen