Innenriks

Store elbilplaner

Dansk selskap vil starte omfattende korttidsleie av elbiler i Norge.

GreenMobility, som i dag har utplassert 400 elbiler i København, har ambisjoner om å være etablert i 20 byer i løpet av 2021. Blant byene som er høyaktuelle, er Oslo.

– Første skritt for oss er å finne en partner. Derfra kan vi fort folde konseptet ut, noe som tar omkring seks måneder, opplyser Michelle Barosin i GreenMobility.

– Hvor mange elbiler kan det være aktuelt å utplassere i Oslo?

– Basert på vår innledende undersøkelse av Oslo, hvor vi ser på befolkning, befolkningstetthet og areal, vurderer vi at 400 biler i utgangspunktet vil være passende. Akkurat som i København, svarer Barosin.

– Hvorfor er dere avhengig av en partner for å etablere dere i Oslo?

– Vår forretningsmodell bygger på internasjonal ekspansjon via franchisepartnere, blant annet for å dra nytte av lokal kunnskap. Vi har behov for partnere for å drive lokale selskaper, og lokale partnere kan bidra til en tett dialog med byen.

Les også: Frp vil ha bybiler

Anbefalt av Frp

I Dagsavisen 27. mai, tok Frp til orde for nettopp det som GreenMobility nå planlegger. Tommy Skjervold, samferdselspolitisk talsmann i Oslo Frp, sammenlignet utleie av elbiler med en allerede godt etablert ordning i hovedstaden.

– Tilbudet med bysykler er populært, og ordningen er enkel å bruke, påpekte han.

– Bybiler kan være med på å redusere innbyggernes behov for egen bil, påpekte Morten Stordalen, Frps samferdselspolitiske talsmann nasjonalt.

Bakgrunnen for Frps utspill var en studietur til nettopp København tidligere i år, med et besøk hos DriveNow, som konkurrerer med GreenMobility om å tilby elbiler til den danske hovedstadens befolkning.

DriveNow er allerede etablert i 12 europeiske byer, noe som ifølge selskapet skal ha bidratt til at 10.000 personer har valgt å selge bilen sin. I stedet benytter de seg nå utelukkende av DriveNows elbiler når behovet for bil oppstår.

GreenMobility på sin side, hadde nær 11.300 brukere av sine elbiler i København ved utgangen av juni.

– Antallet øker med 1.000 i måneden, opplyser Barosin.

Brukerne betaler en fast minuttpris for elbilene, som de skaffer seg tilgang til via en app.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

Ønskes velkommen

– Hvor skal elbilene plasseres, ved en eventuell etablering i Oslo?

– I utgangspunktet vil vi bruke de eksisterende parkeringsplassene, og så vil vi, på samme måte som i København, etablere «hotspots» i samarbeid med virksomheter. Hotspots er parkeringsplasser reservert for våre biler. Vi samarbeider for eksempel med kjøpesentre og får tildelt parkeringsplasser i deres parkeringshus.

Byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Berg (MDG), ønsker danskene velkommen til Oslo.

– For byrådet er bildeling og nullutslippskjøretøyer fremtiden, og dette høres spennende ut. Bysyklene er en braksuksess i Oslo, og det er helt tydelig at delingskulturen er noe folk vil ha mer av. Jeg vil ønske GreenMobility og andre liknende initiativ og selskaper velkommen til Oslo. De må gjerne ta kontakt med Oslo kommune for å diskutere muligheter for samarbeid, sier byråden.

Les også: Er dette framtidas Oslo-trafikk?

Mer fra Dagsavisen