Stengt i flere dager

JERNBANE: Det er uvisst når Bergensbanen kan åpne igjen etter raset øst for Voss, men det vil ikke skje på flere dager.

– Skadene på jernbanen er omfattende, og fortsatt er ikke kartleggingen ferdig. Det vil også bli gjort vurderinger av rasfare og rassikringstiltak, så det er mye usikkerhet om når banen kan åpne igjen, sier kommunikasjonsrådgiver Harry Korslund i Jernbaneverket til NTB.

28 ras i år

I mellomtiden settes det opp buss for tog på deler av strekningen.

Det var søndag at et steinras gikk mellom Mjølfjell og Myrdal øst for Voss. Raset gikk like etter at et vestgående tog fra Oslo med 400 passasjerer om bord hadde passert.

Dette er det 28. raset på Bergensbanen så langt i år. Jernbaneverket regner med at ytterligere 11 ras vil skje før året er omme. Det er særlig om høsten det går ras.

Jernbaneverkets opprinnelige anslag for 2013 lå på 22 ras, skriver Bergens Tidende. 2013 ligger an til å bli det verste rasåret av de sju siste årene.

Har ikke oversikt

Jernbaneverket har ikke oversikt over hvor mange ganger togene har stanset i 2013 på grunn av ras eller hvor mye dette har kostet. I år har Jernbaneverket brukt 10 millioner kroner på rastiltak som rasoverbygging, fangnett og stålkonstruksjoner som holder snøen på plass.

Denne uken er det høstferie på Vestlandet. NSB anslår at minst 2.500 passasjerer ble rammet av kraftige forsinkelser som følge av raset bare mandag og tirsdag.

Næring taper millioner

Ifølge NRK fører stengingen av Bergensbanen til milliontap for transportnæringen. Selskapet CargoNet anslår at de vil tape opp mot 10 millioner kroner bare den første uka. Selskapet kjører daglig ti godstog fulle av varer på Bergensbanen. Når banen er stengt, finnes ingen fullgode alternativer.

– At dette raskt koster mellom 5 og 10 millioner kroner, er jeg ikke i tvil om, sier informasjonsdirektør Bjarne Wist.

Kostnaden for å skaffe lastebiler på kort varsel er stor. Dermed kan kostnadene også bli høyere. (NTB)