Tiendeklassing Morten Østby Stave imponerer kunnskapsminister Kristin Halvorsen mens han chatter med sine virtuelle klassekamerater om toppunkt og symmetrilinje.

Slik skal Halvorsen løse mattefloka

Skolene mangler planer for å gjøre matte mer praktisk og spennende. Samtidig stryker både elever og lærerstudenter til matteeksamen i hopetall. Nå skal mattefloka løses i den virtuelle verden.

Den ene skoleministeren etter den andre har erfart det samme; mattestykket går ikke opp. Norske elever sliter i realfag. Det gjør også lærerne som skal lære bort faget. Nå tar kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV) nye grep og flytter matteundervisningen ut i den virtuelle verden.

Klokka er ti på formiddagen og matte står på timeplanen for fem tiendeklassinger på Østersund skole i Fet kommune i Akershus - men ingen lærer er å se i klasserommet. Isteden samles elevene rundt hver sin PC og logger seg på med webkamera og headset. På sekunder er 23 elever over hele landet samlet i én virtuell matteklasse under ledelse av lærer Margrete Solevåg i Molde. Det er klart for matematikkskole på nettet.

 

Vil ha utfordringer

Dagens første utfordring er å finne vekta på grisen på Jæren ved hjelp av en matematisk formel. Istedenfor at læreren forteller elevene hva de skal gjøre, begynner elevene å chatte ivrig om framgangsmåte og mulige løsninger. Trym tror han har et svar, og får presentere det for resten av klassen, mens kunnskapsminister Kristin Halvorsen følger spent med. I dag får hun ved selvsyn se hvordan utprøvingen av matematikkopplæring i et virtuelt klasserom fungerer i praksis.

- Nesten hver femte elev i ungdomsskolen ønsker seg større utfordringer. Matteskole på nett har et stort potensial i så måte. Samtidig vet vi at svake elever også trenger nye og spennende tilnærmingsmåter på sitt nivå. Derfor lager vi et tilsvarende tilbud for dem. Fra neste skoleår skal dette ut i fullskala over hele landet, sier kunnskapsminister Kristin Halvorsen.

 

Flere fag etter hvert

At det er nødvendig å tenke nytt er det liten tvil om:

* * Seks av ti skoler har ingen strategi for å gjøre matte mer praktisk og spennende, ifølge ferske tall fra NITO.

* * På Norges største lærerutdanning strøk halvparten av studentene på matteeksamen denne våren.

* * Ved avgangsprøven i matematikk på 10. trinn får mellom 25-30 prosent av elevene karakteren 1 eller 2.

* * Få elever velger realfag til fordypning i videregående skole.

Gjennom det nye opplegget får mattesterke ungdomsskolelever mulighet til å følge eksamensforberedende undervisning på VG1-nivå. Samtidig skal det gis annerledes og spennende nettmatte til elever som trenger ekstra støtte.

På sikt ønsker kunnskapsminister Kristin Halvorsen å adoptere nettskolen til flere fag, for eksempel språkfag. For å sikre god kvalitet på undervisningen vil statsråden trekke inn flere yrkesgrupper med faglig tyngde.

- Gode realister som i dag jobber i andre yrker er ett eksempel. De kan helt sikkert være interessert i å ta ekspertklasser i matte på nett, mener Halvorsen.

 

Har fungert godt

De fem elevene på Østersund skole i Fet er unisone i sin dom over matteskole på nett:

- Ikke alt fungerte knirkefritt i begynnelsen. Det var en ny måte å jobbe på. Men nå når vi er blitt vant til det, er det kjempegøy. Alle er omtrent på samme nivå. Vi lærer mer. Hvis det er noe du ikke forstår, er det raskt noen der for å hjelpe deg, sier Aleksander Aam Ingvaldsen og Thea Johanna Hettasch.

Elevene synes ikke det er flaut at elever andre steder i landet kan følge med på alt de sier og gjør i timen.

- Det er vi jo vant til fra andre nettspill og chatter, sier Morten Østby Stave.

Frode Løbersli er prosjektleder for den virtuelle matematikkskolen. Han mener erfaringene så langt er positive.

- Vi var spente på hvordan den virtuelle klassesituasjonen ville fungere, både i forhold til selve undervisningen og rent teknisk med lyd og bilde fra mange elever. Elevene har høye forventninger, men det virker som det fungerer godt, sier Løbersli.

Også nettlærer Margrete Solevåg er fornøyd.

- Dette er en ny måte å jobbe på. Som lærer må du ha både IKT-kunnskap og pedagogisk kunnskap. Du har ikke elevene foran deg, og må være godt forberedt. Elevene må lete og utforske mer på egen hånd, men får også større mulighet til å finne framgangsmåter og svar. Min jobb er å rettlede dem underveis, sier hun.

samfunn@dagsavisen.no