Innenriks

Slik fører korona til et dårligere togtilbud

Avlysninger, utsettelser og innstillinger på grunn av koronakrisen, fører til at både dagens togtilbud og det framtidige togtilbudet blir dårligere.

– Når det gjelder nye prosjekter der det ikke er inngått kontrakter ennå, vurderer vi nå utsettelser. Det kan være fornuftig i dagens situasjon. For Dovrebanen har vi allerede avlyst to konkurranser, opplyser pressesjef Thor Erik Skarpen i Bane Nor.

De to prosjektene det så langt er snakk om, er byggingen av Tangenvika jernbanebru og Hestnestunnelen.

Les ogå: Alle som kommer fra utlandet skal i karantene

– Så lenge som mulig

– De utbyggingsprosjektene som nå pågår, er vi innstilt på at holdes i gang, fortsetter Skarpen.

– Vi ønsker også å få gjennomført planlagte vedlikeholdsarbeider i påsken. Dette er utgangspunktet vårt.

De fleste i Bane Nor har nå hjemmekontor, i likhet med i mange andre virksomheter, men det finnes unntak.

– De som er kritiske for at togtrafikken skal gå, er på jobb, og det er planer for å sikre tilstrekkelig bemanning. Dette gjelder ikke minst trafikkstyrere og driftsberedskapen ute i sporet, forteller Skarpen.

Bane Nors ambisjoner er å opprettholde driften «så lenge som mulig» for at personer med kritisk viktige stillinger skal komme seg til og fra jobb, og for at godstrafikken skal kunne fortsette, noe som er sentralt for forsyningen av viktige varer.

Så langt har permitteringer ikke vært et tema i Bane Nor, ifølge Skarpen.

Les også: Nervøse busselskaper frykter koronakutt

Permitterer sjåfører

I Vy har de derimot allerede begynt å permittere på grunn av koronakrisen.

– Rundt 50 bussjåfører har dessverre fått varsel om permittering fordi dette går hardt ut over vårt kommersielle busstilbud, opplyser kommunikasjonssjef Nina Hauge Schage.

– Foreløpig er ingen ansatte i tog permittert. Vi gjør alt vi kan for å opprettholde togtilbudet, men også vi har mange medarbeidere i karantene, fortsetter Schage.

– Vi må i tillegg planlegge for at enda flere kan komme i karantene. Derfor har vi tilrettelagt for et forutsigbart togtilbud også i tiden fremover.

Det innebærer innstilte avganger både på Østlandet og Trøndelag, noe som allerede har trådt i kraft. Disse togene blir ikke erstattet med alternativ transport, slik som buss. De som fortsatt tar toget, må dermed benytte seg av de avgangene som fortsatt går. Det er for øvrig ikke gitt at det er mange som blir berørt av dette.

– Vi har ikke eksakte tall, men vi opplever at det er svært få og noen ganger ingen passasjerer om bord i togene og bussene, opplyser Schage.

Les også: Åpner Norges lengste togrute

– Parkerer togene

– Er reduksjonene i antallet avganger klarert med Jernbanedirektoratet?

– Ja, vi foreslo endringene for Jernbanedirektoratet, og de støttet Vys vurderinger, svarer Schage.

– Hvordan har dere framlagt situasjonen for Jernbanedirektoratet?

– Vi anbefalte å redusere for å få et robust og forutsigbart togtilbud i en tid hvor vi må planlegge for stadig flere medarbeidere i karantene. Vi vil sikre at vi har bemanning til de togene som er planlagt, og unngå situasjoner der vi må innstille tog på kort varsel og sette opp buss for tog.

– Hvor lenge blir det et redusert togtilbud?

–  Det er for tidlig å si. Vi følger situasjonen tett, og justerer tilbudet fortløpende.

– Hva skjer med togene som tas ut av trafikk?

– Vi parkerer togene, slik at vi er klare til å gjøre endringer i tilbudet raskt. Vi har ikke lagt opp til ekstra vedlikehold, siden våre leverandører også er påvirket av situasjonen med korona. På lengre sikt, når situasjonen er mer forutsigbar, kan vi vurdere å bruke togsettene på en annen måte.

– Følger planen

Også Flytoget og Go-Ahead har redusert frekvensen på togene sine noe, men tilbudet deres opprettholdes. I tillegg har det svenske togselskapet SJ stoppet trafikken mellom Oslo og Stockholm.

I juni er det meningen at nettopp SJ skal begynne å trafikkere store deler av de norske jernbanenettet, etter at selskapet vant kontrakten om Trafikkpakke 2: Nord.

– Arbeidet med oppstart for Trafikkpakke 2 og konkurransen på Trafikkpakke 4 følger planen, opplyser kommunikasjonssjef Svein Horrisland i Jernbanedirektoratet.

Det innebærer at Jernbanedirektoratet fortsatt har som ambisjon å få avgjort hvem som skal stå for persontrafikken på Østlandet i årene framover (Trafikkpakke 4), før høsten 2021.

– Vårt fokus nå er på å gjøre samfunnsoppdraget vårt etter beste evne og legge til rette for at togtrafikken opprettholdes på best mulig måte i det dette er definert som en samfunnskritisk oppgave, sier Horrisland.

Mer fra Dagsavisen