Her kjørte bilen med de to mennene ut av veien og i Nitelva. Dykkere fant dem senere omommet.

Slik dør mange bilister

Hver fjerde dødsulykke i trafikken i år, har vært en utforkjøring. Natt til i går gikk to nye liv tapt på denne måten.

Ved tretida natt til i går fikk Romerike politidistrikt melding om at en bil hadde kjørt ut i Nitelva, like ved utløpet av Rælingstunnelen på riksvei 159, ikke langt fra Lillestrøm sentrum.

- To personer er funnet døde inne i bilen. Vi vet foreløpig ikke hvem de er. De er nå sendt til Rettsmedisinsk institutt for obduksjon og identifisering, sier operasjonsleder Bjørn Jahr til NTB.

Han tilføyer at politiet mistenker at ulykkesbilen har hatt stor fart. Dette kan innsatsleder Knut Hammer bekrefte.

- Bilen har fløyet mellom 70 og 90 meter gjennom lufta, opplyser han til Aftenposten.

Små biter av ulykkesbilen lå igjen både ved veibanen, på en gangvei, i en skråning og helt nede ved Nitelva, da Dagsavisen var på ulykkesstedet i går ettermiddag.

 

21 dødsulykker

Den tragiske ulykken føyer seg inn i rekken av mange andre lignende ulykker, påpeker Sonja Sporstøl, administrerende direktør i Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund (ATL).

- Veldig ofte er det snakk om høy fart ved utforkjøringer som får dødelig utfall. Ulykkene skjer gjerne om natten. De som omkommer er gjerne uten bilbelte, og ofte er det snakk om unge gutter, opplyser hun.

Ulykkesstatistikk som ATL har utarbeidet, viser at det var hele 21 utforkjøringer med dødelig utfall i løpet av årets seks første måneder. I 16 av disse ulykkene var det snakk om personbiler som kjørte av veien.

Det har også vært slike dødsulykker med buss, lastebil, tankbil og motorsykkel.

- Hva må til for å redusere antallet dødelige utforkjøringer?

- Mye er blitt foreslått og mange tiltak er blitt prøvd ut, svarer Sporstøl.

Hun nevner holdningskampanjer i regi av Statens vegvesen, tiltak iverksatt av Trygg Trafikk, endringer av undervisningen ved trafikkskolene og praktiske tester gjennomført av NAF og Trafikkforum, for å lære ungdom hvor farlig høy fart kan være. Men som statikken for første halvår viser: fortsatt dør mange i utforkjøringer.

 

Foreslår fartssperre

- Også fartssperre på bilene er blitt diskutert. Nå mener jeg man absolutt bør se nærmere på muligheten for dette. Det er jo ikke noen menneskerett at man gjennom valgt adferd bidrar til at andre mister livet i trafikken, sier Sporstøl.

- Ved hvilken hastighet bør en fartssperre slå inn?

- Vi har jo fartsgrenser som det ikke er lov til å overskride. Jeg har ingen andre anbefalinger enn at man forholder seg til det, svarer Sporstøl.

- De som er imot fartssperrer argumenterer jo gjerne med «hva skal vi gjøre hvis vi skal kjøre forbi?», men om fartssperren skal være innstilt på 80, 90 eller 100 kilometer i timen, har jeg ingen bestemt mening om. Vi har jo noen veier hvor det er lov å kjøre 100 kilometer i timen, tilføyer hun.

Fet og Rælingen lensmannskontor har nå overtatt etterforskingen av utforkjøringen ved Rælingstunnelen.

Lensmann Trond Arve Øren sier til NTB at han regner med at personene blir identifisert i løpet av dagen i dag.

Bilen de kjørte ble fullstendig knust. Den var utenlandsk registrert, og de omkomne er trolig utenlandske statsborgere, melder VG Nett.

Like før bilen kjørte ut av Rælingstunnelen, passerte den en fotoboks, men bilen skal ikke ha blitt registrert der.

tor.sandberg@dagsavisen.no