Maja Friis Dugstad (foran) ser etter djevel-effekter for halloweenfesten. Venninnen Maren Fosser, skal være vampyr.

Skremmende moro

HALLOWEEN: I kveld skremmes folk for 260 millioner kroner. For 15-åringene Maja Friis Dugstad og Maren Fosser er halloween blitt en skremmende tradisjon.

Hos Nille i Torggata bugner det av halloween-effekter. Den ene mer «skremmende» enn den andre. Og kundene lar seg friste av masker, drakter, gresskar godterier og en rekke andre halloweeneffekter.

- Jeg skal kjøpe røde djevelhorn, og så må jeg ha rød kjole, for jeg skal være en liten djevel på halloweenfesten, sier Maja Friis Dugstad, og kikker over hyllene med djevelhorn i forskjellige varianter. Rundt 500 kroner regner hun med å bruke på halloween.

 

Her er noen filmgrøss for Halloween-helgen

 

Vampyr

- Jeg har kjøpt alt tidligere, og skal være vampyr på halloweenfesten, sier venninnen Maren Fosser.

- Vi synes det er gøy med halloween, selv om vi ikke går rundt på dørene og tigger godterier lenger. Det er fint med en dag i året hvor alle går ut og har det gøy, uansett om man er barn eller tenåring. Det er morsomt med en dag vi kan kle oss ut, sier jentene.

- Da jeg var yngre gledet jeg meg lenge til den dagen vi kunne kle oss ut og gå rundt og tigge godterier. Husker fortsatt den store skåla med godterier som jeg pleide å gjemme under senga, sier Maren Fosser med et smil.

Selv regner de med å feire halloween, også når de er voksne.

- Det er en morsom tradisjon, så dette kommer vi til å feire i mange år framover, sier «vampyren og djevelen».

 

Dagsavisen anmelder "Motorsagmassakren"

 

Gjennomført

Det som på 2000-tallet begynte med at ungene gikk rundt og ba etter godterier, har utviklet seg til en hel industri. Og det er ikke bare ungene som feier halloween.

- Vi ser stadig større etterspørsel etter festdekorasjoner. Mange har halloweenfester, og da skal det være gjennomført, sier butikkmedarbeider Ingrid Strand Ruud (22).

- Det går også mye i godterier, kostymer, masker, sminke, og vi har mange artikler for å gjøre hjemmet klar for halloweenfesten, sier hun.

- For handelsstanden gir halloween en meromsetning på 260 millioner kroner, sier Bror W. Stende, direktør for Virke mote og fritid til Dagsavisen.

Det vil si at hver nordmann i snitt bruker en femtilapp på halloween-effekter, eller at 9 av 10 barn mellom 4 og 15 år bruker rundt 300 kroner hver på den nye høytiden.

- Handelsstanden har rett og slett skapt seg en ny sesong. Den er servert oss på sølvfat fra amerikanske filmer, og både barn og butikker har grepet den begjærlig, sier Stende.

tom.vestreng@dagsavisen.no