Statsadvokat Inga Bejer Engh. FOTO: NTB SCANPIX

Sier nei til Orderud-kos

Aktor i 22. juli-saken raser over koseintervju med trippeldrapsdømt. Nå må det bli slutt på slikt, mener hun.

Utgangspunktet for statsadvokat Inga Bejer Enghs kritikk er en artikkel i Dagbladet Magasinet for snaut to uker siden. Da fikk Veronica Orderud fortelle om blant annet sin forkjærlighet for hunder.

- I 2002 ble Veronica Orderud dømt til 21 års fengsel for medvirking til overlagt drap på tre personer (...) Ti år senere kan det synes som om vi har glemt disse henrettelsene, skriver Engh i en kronikk i Aftenposten.

 

- Ukritisk koseprat

Hun får nå støtte fra flere hold for sin kritikk av journalister som «velger trivielle og hyggelige vinklinger når de omtaler en trippeldrapsdømt kvinne».

- Det er på sin plass å reagere. Dette er ukritisk koseprat, der alt er hyggelig. Litt sånn «Norge rundt»-aktig. Tatt i betraktning hva hun er dømt for, viser dette alvorlig mangel på dømmekraft fra Dagbladets side, sier Trond Blindheim, sosiolog og rektor ved Markedshøyskolen, til Dagsavisen.

Han viser til at det antakelig sitter folk der ute som har et savn etter de drepte.

- De har all grunn til å reagere sterkt, sier Blindheim.

 

Penger å tjene

Dagbladet kan ha solgt mange aviser på Orderud-intervjuet, tror Blindheim, og viser til at mange er nysgjerrige på mennesker som har gjort grufulle handlinger.

- Man prøver jo å finne svar på det umulige, sånn er mennesker. Og jo mer dramatisk ting er, desto mer nysgjerrig blir man. Vi leser biografier om Hitler, Stalin og Mao til øyet blir stort og vått, sier Blindheim.

Han mener Orderud-intervjuet og forsiden er en måte å gi henne en slags offentlig rehabilitering på.

- Rettssaken devaluerte henne som menneske, nå trekkes hun opp igjen.

 

Benetton bommet

Blindheim trekker en parallell mellom Dagbladets Orderud-forside og reklamekampanjen til klesgiganten Benetton for 12 år siden.

Benettons fotograf, Oliviero Toscani, fotograferte innsatte i USA som ventet på at dødsdommen skulle bli fullbyrdet. Bildene ble brukt til lanseringen av Benetton i USA.

- De tenkte vel at når halvparten i USA er motstandere av dødsstraff, vil denne halvparten like oss hvis vi lager en kampanje mot det, sier Blindheim.

Slik gikk det ikke.

- Bildene ble hengt opp på superboards rundt omkring, og det ble det rene rabalder. Man kan mene hva man vil om dødsstraff, men de dødsdømte ble nærmest framstilt som uskyldige ofre. En av dem hadde voldtatt og drept to mindreårige gutter. Det ble reagert voldsomt på at foreldre som hadde mistet barna, skulle kjøre til jobb og møte gigantiske reklameplakater med bilder av barnas drapsmenn, sier Blindheim.

Reklamestuntet fikk store konsekvenser for selskapet.

- Det ble forbrukerboikott og demonstrasjoner utenfor butikker som solgte Benetton. Det endte med at Benetton ble kastet ut av 1.000 butikker i USA, sier Blindheim.

- Der Benetton prøvde å selge klær ved hjelp av store bilder av dødsdømte, prøver Dagbladet å selge aviser ved å ha en trippeldrapsdømt på glanset papir, legger han til.

Han tror derimot ikke Dagbladet taper på Orderud-saken.

- Nei. Folk kjøper på autopilot det de liker, og evnen til å tilgi i et kristent land som Norge er stor, sier Blindheim.

samfunn@dagsavisen.no