Innenriks

Selger proff 
leksehjelp til de små

SKOLE: Stadig flere foreldre kjøper profesjonell leksehjelp til barna. Lektorstudent Ingrid F. Lien (21) kommer rett hjem til eleven.

- Jeg skjønner godt at foreldre kan trenge hjelp av en lærer iblant - til barn helt ned på barneskolenivå. Det kan være veldig ødeleggende om man blir hengende etter i grunnskolen, sier Ingrid F. Lien til Dagsavisen.

Ungjenta fra Drammen er nettopp ferdig med sitt første år av lektorutdanningen ved Universitetet i Oslo, og ved siden av studiene jobber hun som privatlærer - eller coach - som de foretrekker å kalle det hos arbeidsgiveren hennes, Golden Academy.

- Store hull i basiskunnskapene kan vanskeliggjøre mulighetene for videre utdanning. Jeg har selv jobbet med voksne elever som har slitt i årevis med matematikk, fordi de en gang i tida ikke helt fikk grepet på en av de fire regneartene - for eksempel multiplikasjon, sier Lien.

Hun viser til at det er velkjent at lærerne ikke synes de får nok tid til hver enkelt elev.

- Ikke rart at mange foreldre ønsker å betale for at noen som virkelig kjenner pensum skal hjelpe til, når de oppdager at det er noe barna har problemer med å lære, sier hun.

Utdanning er alt

De siste fem-seks årene har det dukket opp flere aktører som tilbyr privatundervisning av elever på alle nivåer og i alle fag. En av de største aktørene, Privatundervisningen, har holdt på siden 2008. I dag har firmaet 60 lærere i stallen, og gir lekseundervisning til rundt 1.600 elever - minst en dobling siden 2010. Hver undervisningstime koster et sted mellom 545 og 695 kroner, avhengig av hvor mange timer man har totalt, opplyser daglig leder Petter Rysst.

I en tid der utdanning er alfa og omega, vil naturligvis mange foreldre gjøre alt for å tilrettelegge for at barna gjør det bra på skolen. Men slett ikke alle har tid eller evner til selv å kunne bidra med så mye på leksehjelpsfronten, og er mer enn villige til å betale for profesjonell hjelp.

- Vi kaller det coaching, for spesielt når det gjelder de yngste elevene dreier det seg ikke så mye om tradisjonell undervisning som om motivering og mestring, å finne nye og spennende innfallsvinkler til noe de strever med og å finne rom for lekser i en travel hverdag, forklarer Ingrid F. Lien.

- Med eldre elever handler det oftere om en skikkelig innspurt før eksamen eller andre store prøver, fortsetter hun.

Vekket til å yte mer

Shafi Adan fra Oslo er mannen bak Golden Academy. Han gikk selv på videregående skole da han først bega seg inn i «leksehjelpsbransjen».

- Jeg ble selv vekket til å yte mer på skolen takket være en veldig inspirerende lærer, men slik har ikke alle det, forteller Adan som tidligere er kåret til Årets unge leder og var en av de ledende kandidatene til å bli Årets ladejarl i 2012.

- Jeg synes det er positivt at man nå etterspør coaching også til de yngste elevene. Det sier seg selv at en lærer med 30 elever ikke har mulighet til å hjelpe hver enkelt slik vi kan, særlig ikke når mengden papirarbeid bare øker, konstaterer Shafi Adan som også arrangerer leksehjelp på offentlige skoler og i samarbeid med Nav.

Bekymret

Torgeir Knag Fylkesnes, utdanningspolitisk talsperson for SV, mener økningen av privat leksehjelp er bekymringsfull.

- På mange måter er dette et sykdomstegn. Det betyr at mange foreldre enten ikke har tid eller kompetanse til å hjelpe barna sine. Det setter også et spørsmålstegn ved hele lekseordningen, sier Fylkesnes til Dagsavisen.

Han understreker at det selvsagt ikke er negativt i seg selv at elever får ekstra undervisning.

- Men ikke alle har råd til å kjøpe slike tjenester, og på denne måten forsterker det sosiale forskjeller. Jeg er blant dem som tror at framtida ligger i heldagsskolen, slik at alle får leksehjelp på skolen i pedagogiske, ordnede former, sier Fylkesnes.

Henrik Asheim, utdanningspolitisk talsperson for Høyre, mener trenden er et resultat av velstandsveksten i Norge.

- At foreldre bruker penger for å følge opp barna sine er positivt. Det som er synd er hvis skolen ikke klarer å følge opp barna godt nok, slik at foreldrene opplever privat leksehjelp som et behov for å prestere på skolen, sier Asheim til Dagsavisen.

Mer fra Dagsavisen