Innenriks

Sedate sedaner i tøff trekamp

Biltest: Opel sliter på salgslistene, men går med Insignia seirende ut av kampen mot helt nye Kia Optima og den sporty Mazda 6.

Sedate sedaner i tøff trekamp

Biltest: Opel sliter på salgslistene, men går med Insignia seirende ut av kampen mot helt nye Kia Optima og den sporty Mazda 6.

n Øivind Skar (Bladet BIL)

Bare tre av hundre nybilkjøpere velger sedan, viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. Bare i de største bilklassene er det relativt vanlig å velge sedan.

Liten prisforskjell

I dette landskapet forsøker Kia å finne plass til forholdsvis store Optima, halvbroren til Hyundai i40. For der Hyundai velger Ole Brumm-metoden og sier ja til både stasjonsvogn og sedan, holder Kia seg fortsatt bare med sedan.

Prisforskjellen mellom de faktiske testbilene er på bare 6.600 kroner, så er du i markedet for en sedan til drøyt 400.000 kroner, er alle kandidater.

Å velge mellom disse tre handler som alltid om smak, men også om prioritering.

Identisk forbruk

Testbilene er alle utstyrt med dieselmotor og sekstrinns automatgirkasse. Opel (130 hk) og Kia (136 hk) har mer enn nok krefter, selv med ganske tungt lass på slep. Mazdas 175 hk oppleves ikke som så mye raskere som det store effektoverskuddet skulle tilsi.

På grunn av mer moderne automatgirkasser bruker Opel og Mazda rundt en desiliter mindre diesel per mil enn Kia. Men bare på papiret. I testen endte de tre på nærmest identisk forbruk. Kia var nærmest de oppgitte tallene. Betyr kjøreopplevelsen mest, banker Opel konkurrentene ned i støvlene. Med adaptivt understell på plass makter Insignia kombinasjonsøvelsen komfort og kjøredynamikk best. Det merkes godt at denne bilen har opphav i et land hvor det kjøres fort.

Undervurdert Opel

Etter vår mening er Opel Insignia en undervurdert bil. Siste oppgradering løftet Opelen til å bli den mest moderne av de tre testbilene, selv med eldst grunnkonstruksjon.

De skjermbaserte instrumentene fungerer nærmest optimalt og er med på å løfte helhetsinntrykket mot en premium bilopplevelse. Dette ikke minst takket være et mer påkostet interiør enn Mazda og Kia. Opels seter er de beste i testen, med sitteputer foran som er regulerbare i lengderetningen. Bilen leser trafikkskiltene og avpasser fart og avstand til forankjørende ved hjelp fra radarstyrt cruisekontroll.

Til å være en 4,84 meter lang bil skuffer imidlertid plassen i baksetet. Insignia er overraskende nok minst av de tre innvendig.

Sportslig Mazda

Mazda 6 kommer nærmest Opel Insignia i totalopplevelse. Mazda byr også på mest plass i baksetet, har et flott og moderne utseende og meget presis styring. Men i iveren etter å lokke fram det sportslige ofres etter vår mening for mye av komforten. Det hele blir ganske stumpete på de dårlige veiene dette landet tilbyr veifarende.

Også Mazda 6 har adaptiv cruisekontroll og et høyt sikkerhetsnivå.

Selv om Mazda 6 ikke er gamle bilen, ble den likevel fort gammel innvendig. Den lille navigasjonsskjermen og mangel på DAB viser med all tydelighet at Mazda planlegger en oppgradering i 2015.

Synes du Kia Optima framstår som et designsterkt alternativ, er du sannsynligvis mer opptatt av komfort og sju års garanti enn kjøredynamikk.

Problemfritt bilhold

Misforstår oss rett: Optima er ikke dårlig å kjøre, men den bærer tydelig preg av å være bygd for det amerikanske markedet. Lite hjelper det at styringen kan justeres, så lenge chassiset ikke henger helt med på krevende veier.

Optimas styrke ligger i vissheten om sju års problemfritt bilhold. Krysses det av for største utstyrspakke, fyker riktignok prisen opp mot 400.000 kroner, men til gjengjeld inkluderes da varme i rattet, varme i baksetet og kjøling i setene foran.

Uten firehjulsdrift

Optima leser kantlinjene og styrer deg inn på veien igjen om du ikke følger godt nok med.

Kia Optima og Mazda 6 selges ikke i Europa med firehjulsdrift. Opel kan levere det på Insignia, men i Norge bare på spesialutgaven Country Tourer.

(NTB Tema)

«Sitat»

Fakta tittel

Mer fra Dagsavisen