Innenriks

Sammen (i bilen) for livet

Mulighetene for samkjøring gikk til værs da det ble kjent at et dieselforbud var på trappene i Oslo.

– Den siste uka har vi fått 300 nye avganger mot cirka 70 på en vanlig uke i denne perioden. Jeg tror dette delvis skyldes dieselforbudet.

Det sier Åsmund Hogstad Johnsen, markedsdirektør i GoMore, som omtaler seg som «Norges største portal for privat bilutleie og samkjøring».

Les også: Salget av dieselbiler faller

Gratistilbud

Flesteparten av tilbudene om å få sitte på, gjaldt og gjelder strekninger til og fra Oslo med omegn.

– Hva må de som takker ja til skyss bidra med?

– Det typiske er mellom null og 50 kroner. Tendensen er spesielt at de som kjører elbil tilbyr gratisturer. Da får de adgang til kollektivfelt enkelte steder, svarer Johnsen.

Bymiljøetatens egne trafikktellinger på det kommunale veinettet i Oslo, viser en nedgang på mellom 10 og 20 prosent i den totale trafikken under dieselforbudet. Fjellinjen forteller om en reduksjon i lette dieselbiler på cirka 30 prosent.

I løpet av de tolv timene forbudet gjaldt, parkerte 20.000 bilister dieselbilen, ifølge byrådsleder Raymond Johansen (Ap), som er svært fornøyd med resultatet.

– Vi vil sende en takk til dem som har bidratt til dette. Alle som har astma- og allergiplager, er veldig glad for det, sier Johansen til NTB.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

185 dør før tiden

Dieselbiler har det høyeste utslippet av NO2 og derfor var forbudet rettet mot slike biler.

Folkehelseinstituttet har anslått at 185 dør for tidlig i Oslo på grunn av luftforurensning, hvert år.

I går var det moderat luftforurensning i hovedstaden. Luftkvalitet.info varsler det samme i dag.

En ny undersøkelse gjort av M3 på oppdrag for Blueair, viser for øvrig at 20 prosent av alle nordmenn er bekymret for luftkvaliteten utendørs, skriver NRK.

– Det kan vi forstå. Vi ser av tallene at dødeligheten øker, sier Frode Jahren, generalsekretær i Landsforeningen for hjerte- og lungesyke (LHL).

Les også: Brage (11) måtte rømme fra oslolufta

Mer fra Dagsavisen