Innenriks

Sambandsfeil ga togstans i hele landet

TOG: En feil på sambandsutstyret mellom tog og togleder førte til full togstans i går formiddag. Først to og en halv time senere var togene igjen på skinner. Men forsinkelsene satt igjen resten av dagen.

På Oslo S ble konduktører og lokførere med ett kundeveiledere, som etter beste evne forklarte frustrerte passasjer hvor de måtte gå for å finne buss i stedet for tog. Flere tusen passasjerer over hele landet ble rammet, og køene for å få tak i buss og drosje var lange. Bare Flytoget trengte umiddelbart 60 busser, noe som i praksis er umulig.

- Men jeg skulle tro drosjenæringen hadde en god dag i går, sier pressevakt Arvid Bårdstu i Jernbaneverket.

Flere hundre

Med to og en halv times driftsstans betød det at i overkant av 80 tog ikke gikk da de skulle.

- Hvor mange tog som til en hver tid ruller har vi ikke tall på. Men det er flere hundre over hele landet. Fra flytoget, NSB og godstog, sier pressevakt Erik Lødding hos NSB.

- Bare på Oslo S er det 800 togbevegelser i døgnet, sier han.

I går formiddag falt kommunikasjonssystemet ut i hele landet. Systemet, GSM-R, er alle tog avhengig av, selv om alle andre systemer virker.

- Alle tog er kjørt til nærmeste stasjon, hvor de nå står, sa Svein Horrisland, kommunikasjonsdirektør i Jernbaneverket, til Dagsavisen da alt sto stille.

Ved tolvtiden i går ettermiddag var feilet funnet og rettet, og togene kunne fortsette ruten fra der de stoppet. Men det var i hele går forsinkelser og kanselleringer som følge av feilen.

- Det var feil i et nettverkskort på den ene av to servere, opplyste pressevakt Arvid Bårdstu i Jernbaneverket.

- Serverne snakket derfor ikke sammen. Dette er nå reparert, og radiosambandet mellom togleder og togene er nå oppe igjen, sa Bårdstu.

Andre gang

GSM-R er rundt ti år gammelt, men er ifølge Horrisland ikke utdatert.

- Vi har utfordringer med andre systemer som er gamle og utdaterte. Men det gjelder ikke dette systemet, som er et moderne system, sier Horrisland.

Også for tre år siden rammet en brann samme sentral. Da tok det to timer før feilen var rettet.

- Vi har bare én sentral, som er plassert i Trondheim, Vi er i ferd med å bygge en ny, som en backup, sier Horrisland.

NSB/Jernbaneverket har brukt mye penger og ressurser på å oppgradere nedslitt og utdatert infrastruktur. Men stadig vekk står togene på grunn av feil.

- Vi har hatt tre år med omfattende vedlikeholdsarbeid i Osloområdet. De erfaringene er at det vi har byttet ut, det feiler ikke. Men det er fortsatt en del arbeid å gjøre i ytterkant av disse områdene. De utforingene vi har hatt nå, er i området rundt Drammen, sier han.

Blant de mange som stilte seg i busskø, var reiselivsdirektør i hovedorganisasjonen Virke, Hilde Charlotte Solheim. Hun var på vei til Tønsberg for å holde et foredrag på en stor konferanse.

- Jeg skal på scenen klokken to, og jeg hadde tenkt å forberede meg på toget, sier Solheim, og håper hun rekker fram i tide.

- Jeg reiser mye, og jeg er lei av å kjøre bil. Tog er en fin måte å reise på, og jeg bruker det så ofte jeg kan, sier hun, og rykker et par plasser framover i Tønsberg-køen.

- Det er litt ironisk at vi har full stans i togtrafikken dagen etter et valg, hvor hun som blir statsminister har snakket mye om hvordan man bruker penger man henter ut fra handlingsregelen. Og vi ser at for reiseliv og næringsliv, er denne infrastrukturen viktig. Så dette var en hilsen til Erna Solberg om at nå trengs det penger, ler hun.

Selv om stemningen var rolig på Oslo S, var passasjerene oppgitte over nok en feil og nok en togstans.

- Vi skal til Trondheim noen dager på ferie, og nå må vi ta buss til Hamar, og forhåpentligvis tog derfra, sier Chriss Angvik, som står sammen med Paula Cuesta.

- Buss er ikke like komfortabelt som tog, og reisen vil ta lengre tid enn planlagt. Heldigvis har vi det ikke travelt. Det er nok verre for dem som skal ta flytoget, og skal rekke et fly, sier Angvik.

tom.vestreng@dagsavisen.no

Jernbaneverkets kommunikasjonssystem

GSM-R (R for railway) er et lukket mobil­nett (digitalt radiosystem), utviklet for jernbaner i Europa. I Norge er det nylig blitt etablert et nytt nødkommunikasjonsnett for den norske jernbanen. Nettet ble i perioden 2005 til 2006 tatt i bruk på Nordlandsbanen, Meråkerbanen, Rørosbanen, Solørbanen, Raumabanen og Dovrebanen fra Trondheim til Dombås. 1. november 2007 ble resten av jernbanenettet dekket. Det operative senter for nettet i Norge er lagt til Trond­heim.

Det overordnende ansvaret for GSM-R-systemet og for at nettverk og togradio kommuniserer med hverandre, ligger hos Jernbaneverket. Jernbaneverket skal dessuten godkjenne NSBs togradioer og telefoner, innbefattet softwareversjonen.

Det er NSB, Gjøvikbanen, CargoNet samt de øvrige togoperatørene som skal sørge for at de har godkjente radioer og telefoner, samt at personalet har fått opplæring i å anvende dette.

Det er Statens jernbanetilsyn som god­kjenner installasjon og anvendelse av utstyret.

Kilde: Wikipedia

Mer fra Dagsavisen