Rørlegger Vidar (67) brakk ryggen på jobb. Det kan ta 20 år før han får erstatningen

Vidar Sagen ble tilkjent 850.000 kroner etter yrkesskaden. Pengene blir ikke utbetalt fordi arbeidsgiveren tegnet forsikring i utlandet.

Av: Line Fausko

Vidar Sagen er en av flere som er rammet av konkursen til Alpha Insurance. Hadde selskapet vært norsk, ville den norske garantiordningen trådt inn og dekket ham.

Han har allerede inngått avtale med forsikringsselskapet, summen er klar, men pengene lar fortsatt vente på seg.

Vidar er 67 år. Han kunne lent seg tilbake som pensjonert rørlegger fra selskapet Oras (nå Bravida), der han hadde jobbet siden 1973. Et tidlig mål i livet var å bli gjeldfri.

Slik ble det ikke. I stedet skulle han brekke ryggen, miste jobben og bli rammet av en forsikringskonkurs.

Vi møter Steinar på toppen av Drammens solside, i det selvbygde huset han bor i med kona. Der har han tilbrakt mye tid etter ulykken.

Den skjedde i 2008. Han var i ferd med å ta lunsj, og holdt på med damprør i et varmeanlegg i Mjøndalen.

– Stigen gled og jeg falt ned, rett på rumpa.

Han falt tre meter ned på betonggulvet.

Vidar husker ikke så mye mer, bare at han våknet i sykebilen.

– Kroppen venner seg til mye rart

På sykehuset husker han den overarbeidede legen som løp som en jojo fram og tilbake i avdelingen. Etter et par timer fikk han beskjed om å reise hjem, og skulle ta kontakt med fastlegen hvis han fikk smerter. Dagen etter ringer sykehuslegen. Han måtte for all del ikke begynne å jobbe: Bildene viste at han hadde brukket ryggen.

Vidar var hjemme i et halvt år, før han i flere år prøvde å beholde jobben. Han fikk god hjelp fra sjefen, de tilrettela og ga ham små sveisejobber. Samtidig tok han hundrevis av behandlingstimer for å dempe plagene.

– I 2013 kastet jeg inn håndkleet.

I dag kan ikke Vidar å gå mer enn fem minutter før han får smerter i korsryggen og nedover låret og må sette seg ned og hvile.

Men han må holde på med noe, ellers blir han gal.

– Jeg kjører og mekker på motorsykkel, det er fint for ryggen. Jeg tror kroppen kan tilvenne seg mye rart, også disse smertene.

Ulykken og grublingen rundt de små marginene som skulle til for at han ikke falt, orker han ikke å tenke på.

Han er en pragmatisk fyr.

Derfor skulle han gjerne blitt ferdig med saken, få pengene og gå videre.

– Man må fortrenge det, og ikke tenke «hva hvis». Da blir man halvsurrete.

Snudde på hælen da advokaten kom

Etter en periode med arbeidsavklaringspenger, fikk han i 2017 innvilget uføretrygd av Nav i perioden før han kunne pensjonere seg. Nav har aldri vært i tvil om årsakssammenhengen mellom ulykken og arbeidsuførheten.

Det var derimot ikke like svart-hvitt for Alpha Insurance, som sto på bakbeina inntil Fellesforbundet og LO-advokatene kom på banen.

Da snudde bildet.

– Det er jævlig at man er nødt til å ha advokat for å få en forsikring man har rett på. Hadde jeg hatt advokat fra dag en, ville det vært et helt annet bilde. Da hadde ikke den bunken her vært tjukk.

(Saken fortsetter under bildet.)

Vidar håpet han kunne kaste denne permen, full av skademeldinger, medisinske journaler og rettsdokumenter, når han fikk tilkjent pengene. Men det skulle ikke være så enkelt. Foto: Håvard Sæbø

I 2018, tett opp mot rettssaken, aksepterte Alpha et forlik om erstatningsutbetaling på kr 850. 000 til Sagen. Det var tilnærmet full dekning.

Forsikringsselskapet har altså innrømmet og godtatt at Sagen har rett på pengene. Men han får ikke pengene fordi selskapet gikk konkurs det året.

Vi har vært i kontakt med Alpha Insurance, som ikke ønsker å kommentere enkeltsaker.

Et av problemene er at den danske garantiordningen, som skal dekke forsikringskunder ved konkurs, ikke gjelder ved yrkesskader.

Et annet problem er at den Alpha-forsikringen arbeidsgiveren til Vidar tegnet, ikke hadde norsk filial (se faktaboks). Dermed er han heller ikke dekket av den norske garantiordningen, som også ville sikret ham. Selskapet han jobbet for, Oras, eksisterer ikke lenger, men er nå en del av Bravida. De som sitter i dagens ledelse kjenner ikke til saken fra 2008.

– Staten bør gripe inn

Selv om Alpha Insurance gikk konkurs, har de sannsynligvis penger på bok.

Problemet er at pengene ikke kan fordeles før konkursboet er gjort opp og alle yrkesskadde, nåværende og fremtidige har kommet inn.

Det kan ta 20 år, fordi yrkesskader tar lang tid å konstatere.

Ofte må man gjennom mange behandlinger og jobbtiltak for å finne ut av hvor arbeidsfør man er, og hvor høy forsikringspremie man har krav på.

Finans Norge har en oversikt på tidsforløpet fra erstatningstilfellene har inntruffet til de blir meldt til forsikringsselskapet. Etter 10 år er rundt 52 prosent av tilfelle meldt inn. Etter 20 år er nær alle sakene meldt inn.

Advokaten hans, Lars Olav Skårberg, mener derfor staten må kunne gripe inn i Sagens tilfelle:

– Vi kan sammenligne med Danmark, der flere huseiere ble rammet av en konkurs i et utenlandsk forsikringsselskap med hovedsete i Liechtenstein. Der var det bred politisk enighet i Folketinget, både blant konservative, liberale og venstresiden at staten skulle tre inn og dekke tapet.

Det førte til at Danmark utvidet Garantifondet til å inkludere utenlandske forsikringsselskaper som selger forsikring i Danmark.

Sagen løfter på skuldrene når vi lurer på hva han tenker om at han kanskje aldri får pengene.

– Det er nesten som å levere tippelapp som ikke har kommet fram til Hamar når du vinner 12-ern. Hva skal man gjøre?

– Man har aldri summen før man har den i hånda.

Sagen mener også at noen bør gå inn og forskuttere pengene til ham.

– Staten har jo pengene. De fant fram 4,3 millioner til Frode Berg over natta. Hva er da 850.000 kroner for meg, som har jobbet og betalt skatt hele livet?

Nå håper Sagen på at noen politikere hopper på saken.

– De små pengene kan bli store for meg. Da kan jeg kjøre motorsykkel og smile samtidig.

Garantiordningen for skadeforsikring

  • Norske selskaper og selskaper fra EØS-området med filial i Norge er medlem av Garantiordningen for skadeforsikring.
  • Utenlandske selskaper uten filial i Norge, som driver såkalt grenseoverskridende virksomhet, er ikke medlem. Kunder i disse selskapene er dermed ikke dekket av den norske garantiordningen.
  • Er du kunde i et slikt selskap, bør du kontakte selskapet eller forsikringsformidleren din. De kan fortelle deg om det er en garantiordning i selskapets hjemland, og om du er dekket der.

Kilde: Finanstilsynet