Innenriks

Rektorer streiker også

LÆRERSTREIKEN: Over 20 rektorer streiker sammen med lærerne. Flere av dem støtter lærernes krav om fleksibilitet og tillit, og frykter dårligere samarbeidsklima.

- Dette er ikke primært en lærerstreik, men en streik som skal sørge for at rammefaktorene til skolen skal være så gode som mulig, sier Geir Næstby, rektor ved Bankgata ungdomsskole i Bodø.

Mandag var det skolestart for de fleste kommuner landet rundt. Men tusenvis av skolebarn og -ungdommer ble sendt rett hjem igjen. Med 5.500 lærere i streik, og ytterligere 2.200 som er varslet i en opptrapping fra og med i morgen, er det titusenvis av elever som ikke får undervisning så lenge konflikten pågår.

Bankgata skole i Bodø er blant skolene som har måttet stenge helt som en konsekvens av streiken. Der er det ikke bare lærere som streiker. Rektor Næstby og inspektøren er også tatt ut. Til sammen er over 20 rektorer tatt ut i lærerstreiken.

På spørsmål om Næstby støtter lærernes side i streiken er han tydelig:

- Ja, men jeg vil ikke kalle det lærernes side. Det er norsk skoles side. Vi ønsker en organisering som er god nok til å ivareta mangfoldet. Da kreves det fleksibilitet, sier han.

Mistillit

Fra rektorkollegaen Hans Kurt Danielsen, som også er tatt ut i streik for Skolenes Landsforbund, på naboskolen Hunstad ungdomsskole, er beskjeden like klar.

- Dette er en forhandlings med KS, og jeg er ikke sikker på at alle kommuner er enige med det KS holder på med nå. Jeg er ikke enig i avtalen som er kommet. Merarbeidet på rektor blir ganske kolossalt, og det skaper en mistillit mellom lærer og rektor som faller tilbake på rektor, sier Danielsen.

Han mener utvidet arbeidstid kan være et gode, men at KS har gått altfor langt i sine krav.

- Lærerne skal ha muligheten til å sitte i fred og ro og rette. Det skjer ikke på en arbeidsplass med en haug med elever når man ikke har tilgang på eget kontor. For samarbeid og forberedelser lærerne imellom i skolehverdagen er det godt med ekstra tid, men ikke den mengden det er lagt opp til, sier Danielsen.

Rektoren tror også at arbeidsklimaet mellom skoleleder og lærere kan bli vanskeligere som følge av konflikten.

- Det løpet som kjøres nå skaper bare splid og elendighet. Jeg har lyst til å oppfordre KS til å se til Danmark. Hva skjer der? Hva skjer med rekrutteringen til læreryrket? Og hva skjer med lysten til å være lærer, spør han retorisk.

Logikken brister

- Jeg er veldig mot avtalen som ble lagt fram. Hvis fokuset skal være bedre organisering av pedagogisk utviklingsarbeid i skolen forstår jeg ikke argumentene, sier rektor Anne Basso ved Tastarustå skole i Stavanger.

Hun skal ut i streik fra torsdag av, og jobber hardt for å organisere de få som er igjen på jobb. Hun gir sin fulle støtte til lærerorganisasjonene som streiker for en bedre arbeidstidsavtale.

- I den gamle avtalen har vi x antall timer jeg kan samle kolleger for pedagogisk utviklingssamarbeid på skolen. Det som skjer nå er at den tida reduseres kraftig for at lærerne skal ha mer bunden tid. Der forsvinner logikken. Hvordan kan de argumentere for at mer bunden tid gjør det enklere å dra lasset sammen? Jeg skjønner ikke logikken bak en del punkter i avtalen. På min skole har vi fått det til glitrende før. Hvem som har fremmet det behovet vet ikke jeg, men det er ingen av de skolelederne jeg kjenner, sier hun.

Samtidig ber hun flere rektorer være tydelige i streikespørsmålet.

- Vi har fått spørsmålet før om hvorfor rektorene er så tause i konflikten så langt? Det er nok litt fordi vi er redde for å gå ut og være bombastiske. Men vi bør si ifra vi også, sier Basso.

Samarbeidsklima

Rektor Åsmund Jakobsen fra Austvoll skole i Stavanger er også tatt ut i streik. Han er i likhet med sine kolleger fra Nordland bekymret for det videre arbeidsklimaet mellom rektor og lærer som følge av streiken. - Samarbeidsklimaet har jeg tenkt at er det viktigste. Frontene kan ta litt tid å hele, sier han.

Rektoren forklarer at fra hans ståsted som rektor er det ikke arbeidstid som er viktigst, men lærernes oppgaver.

- Det er et gjentakende tema at lærerne melder at de har for mye å gjøre, og det diskuterer vi hele tida. Økt binding av arbeidstida har ikke vært framme som den løsningen vi har sett for oss, sier Jakobsen.

stian.fyen@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen