Innenriks

Reiseglade fyller flyene som aldri før

REISEFEBER: Nordmenn reiser som aldri før, og flyselskapene melder om stadig fullere fly. Bare første halvår reiste nesten 12 millioner fra Oslo Lufthavn.

Bedre økonomi, mer ferie og billigere billetter sender oss ut i den store verden. Og fly er den foretrukne reisemåten. Dermed øker klimagassutslippene.

Det bekymrer Framtiden i våre hender (FIVH) som vil at folk skal fly mindre, og heller ta toget.

Oftere og lengre

På flytogterminalen på Oslo S sitter familien Christoffersen fra Svolvær. De er på vei hjem etter ferie i Venezia og noen dager i hovedstaden.

- Vi reiser nok mer enn tidligere, sier Hege Christoffersen (45), og passer på at all bagasje er innen synsvidde.

- Nå som ungene er større og økonomien tillater det, så reiser vi oftere. I fjor var vi i Los Angeles, og året før det fulgte vi Tour de France. Så i år ble det en litt kortere tur, sier Hege Christoffersen.

- Vi ville til et sted hvor vi kunne oppleve ting og ikke bare ligge på stranden, sier hun.

Det var dyrt der, men ikke dyrere enn at det er overkommelig for nordmenn, legger Bjørn Christoffersen til.

- Tenker dere klima når dere bestiller flybilletter?

- Jeg kan ikke si at vi gjør det. Men jeg reiser en del innenlands i jobben, og da er klimakvoter et tema, sier Hege Christoffersen.

Flyr mer

I går la flyselskapene fram juni-tallene, og både SAS og Norwegian kunne melde om passasjervekst. Og aldri før har flere reist over Oslo Lufthavn, som er større enn Arlanda i Sverige og marginalt mindre enn Kastrup i København, målt i antall passasjerer

- I februar og i november i fjor var vi større enn Kastrup, sier medieansvarlig ved Oslo Lufthavn, Joachim Westher Andersen til Dagsavisen.

Tidligere var det slik at skulle vi ut i verden, måtte vi via en eller annen flyplass i Europa. Slik er det ikke lenger.

- I dag har vi 161 direkte ruter fra Oslo Lufthavn. 113 av disse er til utlandet, sier han.

Og stadig flere direkteruter kommer. 2. september starter Emirates opp daglige ruter til Dubai. Andre flyselskaper starter også nye ruter i løpet av høsten.

- Juni er en måned med både høy forretnings- og fritidstrafikk. Den regnfulle og kjølige starten på sommeren har trolig stimulert nordmenns reiselyst, i tillegg har vi fått en betydelig styrking av rutetilbudet på Oslo Lufthavn, sier Joachim Westher Andersen, og legger til:

- De nye langrutene til Norwegian har stor betydning for økningen i trafikken, men det er også en generell vekst på store, etablerte ruter.

Både SAS og Norwegian opplever passasjervekst. SAS hadde en vekst på 12,7 prosent i juni, og fraktet 2,7 millioner passasjerer. For Norwegians del hadde de 2,3 millioner passasjerer i juni, noe som er en vekst på 21 prosent.

Totalt har 24,4 millioner passasjerer reist til og fra Avinors flyplasser første halvdel i år.

Ta heller toget

Framtiden i våre hender (FIVH) er ikke så glad for at reisevanene våre stadig blir mer og mer fly.

- Ta heller toget, mener Christoffer Ringnes Klyve, leder for klima og miljøavdelingen i FIVH.

- Vi vil at vi ikke skal fly så mye, fordi fly er den mest miljøskadelige måten å reise på. Og det skurrer når myndighetene gjør alt de kan for å stimulere og belønne flyselskapene, sier han til Dagsavisen.

Avinor premierer flyselskapene, og for hver utenlandspassasjer, får de 25 kroner tilbake fra Avinor i bonus.

Vi flyr oftere og vi flyr lengre. I dag reiser vi like gjerne Thailand som til Spania og Hellas. Og klimautslippene øker.

- Velger man Thailand framfor Italia, firedobles klimautslippene, sier Klyve, som oppfordrer folk til å bli lenger på et sted, når de først flyr.

- Vi trenger ikke fly så mye. Det finnes andre måter å reise på som er mer miljøvennlige, mener Christoffer Ringnes Klyve, som selv skal ta toget på ferie.

- Jeg skal ta Nordlandsbanen til Bodø, sier han med et smil.

Fortsatt er det lenge til tog blir et reelt alternativ til fly på utenlandsreiser.

- Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen er positiv til «åttemillioners by»-prosjektet med høyhastighetsjernbane som knytter Oslo, Göteborg og København sammen. Det synes vi er bra, sier han, og mener at regjeringen må innfører en flyplassavgift slik de har innført i Tyskland og Storbritannia.

tom.vestreng@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen