Innenriks

Regjeringen ignorerte vedtak om maritim krisehjelp

Stortinget har pålagt regjeringen å gi norske rederier indirekte krisehjelp ved å gjøre det gunstigere å investere i nye skip. Men Finansdepartementet sa nei.

Av Kristian Skårdalsmo

Saken er oppdatert

– Det er krise i rederier langs hele kysten. Dette er ikke tiden for å avlyse tiltak, sier Senterpartiets Sigbjørn Gjelsvik i finanskomiteen på Stortinget til NTB.

Han mener det vil være svært viktig å legge til rette for investeringer i nye skip nå, i kombinasjon med gode kondemneringsordninger for å få fjernet gamle skip i nærskipsfarten.

I krisepakkene Stortinget har vedtatt i vår, pålegges regjeringen en rekke tiltak for å møte koronakrisen i norsk økonomi.

Regjeringen har i revidert nasjonalbudsjett (RNB) gjennomført de fleste vedtakene, men altså ikke alle.

Les også: Regjeringen bryter handlingsregelen med krisebudsjett – bruker nesten 420 oljemilliarder i år

Høyere avskrivningssats

Stortinget påla 31. mars regjeringen å etablere en egen skattemessig saldogruppe for skip, utenfor tonnasjeskattordningen, i nærskipsfart med en avskrivningssats på 20 prosent, mot dagens 14 prosent.

– En slik midlertidig endring av avskrivningsreglene vil nettopp gjøre det mer gunstig å investere i nye skip nå, sier Gjelsvik.

Men Finansdepartementets vurdering er at vedtaket vil være trøblete vurdert mot statsstøtteregelverket i EØS, vanskelig å avgrense og ha liten effekt.

– Departementet tilråder derfor at fremlegget ikke gjennomføres, heter det.

Det åpnes samtidig for at en ny saldogruppe med økt sats for avskrivning kan innføres på et senere tidspunkt.

Høyres Vetle Vang Solheim viser til at regjeringen gir en faglig vurdering av forslaget og har lagt klart et utkast til lovtekst som Stortinget kan vedta.

– Regjeringen har ikke på noen måte ignorert Stortingets vedtak, sier han til NTB.

Nullutslippsbåter

Også et stortingsvedtak om at regjeringen skal komme med forslag til hvordan det «offentlige kan sette i gang utviklingskontrakter for nullutslipps hurtigbåter», mangler oppfølging i revidert nasjonalbudsjett.

– Det er uholdbart at regjeringen overser Stortingets vedtak og forsinker arbeidet med å få på plass utslippsfrie hurtigbåter, sier SVs Lars Haltbrekken til NTB.

Vang Solheim viser til den nye tiltakspakken i slutten av mai, og til at rammen for grønn skipsfart er doblet til 200 millioner i RNB.

Les også: Slik reagerer opposisjonen på revidert nasjonalbudsjett

Sesongbedrifter

Både Sp og Frp har dessuten etterlyst en løsning for sesongbedrifter, noe Stortinget også har krevd.

– Vi er svært utålmodige på vegne av spesielt sesongbedriftene som sliter ekstra, sier Frps Sylvi Listhaug.

Følgende varsel kommer i RNB:

«Det vil også bli presentert en egen modell for sesongbedrifter, men den blir først implementert i forbindelse med søknadsrunden for mai.»

– Sesongbedriftene skal få kompensasjon. Vi jobber nå med å gjøre den så treffsikker som mulig, sier Vang Solheim.

Hold deg oppdatert: Få nyhetsbrev fra Dagsavisen

Fulgt opp mye

Samtidig har regjeringen kvittert ut mange av Stortingets bestillinger. Det settes av milliarder til kommuner og fylkeskommuner, og det er laget en egen olje- og gasspakke.

Ordningen for permitterte er forlenget ut oktober for å sikre inntekt.

Samtidig kommer regjeringen med en grønn omstillingspakke i slutten av mai, hvor kravet om forslag for å kutte utslipp på norsk sokkel må følges opp.

Regjeringen foreslår også en ny modell for opsjonsbeskatning for oppstartsselskaper. Det legges opp til at alle personer ansatt i selskaper som kvalifiserer, kan benytte ordningen. I dag er den avgrenset til personer ansatt etter 1. januar 2018.

* Det settes av milliarder til kommuner og fylkeskommuner for å dekke sviktende skatteinngang, utgifter til Nav og helse og sviktende inntekter fra kollektivtransport.

* En egen olje- og gasspakke som skal stimulere til økt aktivitet på norsk sokkel.

* Ordning for permitterte forlenget ut oktober for å sikre inntekt.

* 400 millioner for å hjelpe sårbare barn.

* Grønn omstillingspakke i slutten av mai, hvor kravet om forslag for å kutte utslipp på norsk sokkel må følges opp.

* Regjeringen foreslår en ny modell for opsjonsbeskatning for oppstartsselskaper. Det legges opp til at alle personer ansatt i selskaper som kvalifiserer, kan benytte ordningen. I dag er den avgrenset til personer ansatt etter 1. januar 2018.

For abonnenter: Våre beste artikler om korona

Mer fra Dagsavisen