Innenriks

Reagerer på kroppsfokus

Treningssentre lokker unge med overdrevent kroppsfokus, mener forsker. - Kreativ markedsføring, svarer Elixia.

Svært unge mennesker strømmer til treningssentrene, der de møter en bred meny av gruppetimer. Førstelektor Runi Børresen, som blant annet forsker på spiseforstyrrelser og forebygging ved Høgskolen i Buskerud, er skeptisk til en del av tilbudet de møter.

På Elixia har man for eksempel denne våren og sommeren kunnet delta på gruppetimen «Fit for beach!», som promoteres slik:

«Vi får deg i strandform! Effektiv, energisk og inspirerende time! Dette er timen for deg vil komme i form til sommeren! Vi gir deg en time med blanding av kondisjons- og styrketrening, en effektiv kombinasjon for å sikre synlige resultater. Svette og hardt arbeid sikrer at du når ditt mål til sommeren!»

- Udelt negativt

- De signalene man sender med timer som denne er udelt negative - fordi det bare spiller på kropp. Det er veldig positivt å trene i et helseperspektiv, men her blir det underordnet utseendeperspektivet. Man signaliserer i veldig stor grad at utseendet er det sentrale - at du bør se ut for i det hele tatt å bevege deg på stranda, mener Børresen.

Hun peker på at mange ungdommer vurderer seg selv og sin egen kropp så negativt at de ikke har lyst til å gå på stranda og kle av seg i utgangspunktet. Da hjelper det ikke å bli eksponert for treningsreklame som fokuserer på kroppens utseende, mener hun.

- Du har så mange varianter nå, og det spiller hele tida på utseende. Jeg skulle ønske treningssentrene hadde tonet ned det fokuset. De har til en viss grad gjort det, men det glipper hele tida. Jeg tenker at de i liten grad har helhetlig tenkning rundt dette, sier hun.

Elixia: - Det funker

Produktsjef for gruppetrening i Elixia, Jannike Pedersen, sier kjeden har diskutert ordlyden i promoteringen av gruppetimer, og hvordan den kan påvirke folk, men at Elixias utgangspunkt er at de trener friske mennesker.

- Det er ikke ekstremt fokus på kropp i «Fit for beach»-timen, det er hard, enkel og effektiv trening, fastslår hun.

Pedersen er ikke overrasket over kritikken mot strandkropp-reklamen, men sier Elixias motiv er å hjelpe folk i gang med en sunnere livsstil. Hun mener det Børresen oppfatter som «glipper», dreier seg om kreativ markedsføring.

- Vi har et rent helsefokus. Dessverre ser vi at helseargumentet ikke er like attraktiv markedsføring for folk. Ved å spille på ting som «fit for beach», og andre slike begreper som kanskje er provoserende for noen, lykkes vi bedre med å få folk til å faktisk sette i gang med trening. Vår tanke er at får vi først folk inn på sentrene, kan vi bidra med kompetanse på hva det vil si å ha en sunn livsstil, sier hun, og viser til at tallenes tale er klar - strandformen er god treningsmotivasjon.

Vanskelig å fange opp

- Vi bytter ut eksisterende timer med denne timen, og der det kanskje kom ti stykker en uke under et annet navn, kommer det 60 til «fit for beach». Dette funker. Og det er det vi skal selge, trening. Er det da så ille?, spør Pedersen.

- Ser dere at dere har et ansvar for de som kan bli påvirket av slik reklame?

- Ja. Og denne kampanjen het tidligere «Bikinis don‘t lie», så vi har jo gjort noe med ordleggingen. Det å være fit for beach kan bety mange ting, det handler ikke bare om utseende. Du definerer selv hva det betyr for deg.

- Har dere noen strategi for å fange opp folk som sliter på Elixia?

- Vi er så store at det er vanskelig å fange opp alle. Men når vi kan se at noe ikke stemmer, bruker vi retningslinjene som Rådgivning om spiseforstyrrelser har gitt ut, og våre egne retningslinjer.

Mer fra Dagsavisen