Innenriks

Reagerer på Høyres u-sving

UTDANNING: Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) tror ikke på Trond Giskes (Ap) forslag om opptaksintervju for å stoppe frafall av lærerstudenter. Det får NHO til å steile.

Før valget i fjor høst snakket Elisabeth Aspaker (H), som da var skolepolitisk talskvinne, varmt om opptaksintervju til lærerutdanningen. I gårsdagens Dagsavisen foreslo leder av utdanningskomiteen på Stortinget, Trond Giske (Ap) det samme. Han mener det kan bidra til å stoppe frafallet fra lærerutdanningene. Det falt ikke i god jord hos kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H), som mente Giske hadde «en vei å gå».

Enig med Giske

Nå møter statsråden kritikk fra samarbeidspartiet Kristelig Folkeparti (KrF) og arbeidsgiverorganisasjonen NHO.

- Vi er ganske overrasket over den retning Høyre nå vrir, sier NHO-direktør Svein Oppegaard til Dagsavisen.

I likhet med Høyre er NHO opptatt av å øke statusen til læreryrke, og Oppegaard mener det å gjøre det vanskeligere å komme inn på lærerstudiet er et viktig grep for å få dette til.

- Vi er enig med Trond Giske i at opptaksintervju er rett medisin. Vi tror at når det gjelder lærerutdanningen så er personlig egnethet og motivasjon veldig viktig. Hvis du ikke liker å ha noe med mennesker å gjøre så vil du neppe passe til å bli lærer, sier Oppegaard

KrF reagerer

Også skolepolitisk talsmann for KrF Anders Tyvand, reagerer på Isaksens avvisende holdning.

- Vi har flere ganger fått høre at den nye regjeringen skal lytte til mer forslag fra andre partier enn det den forrige regjeringen gjorde. Derfor er jeg forundret over at Torbjørn Røe Isaksen blankt avviser forslaget fra Trond Giske om å innføre opptaksintervjuer til lærerstudiet, uten engang å gå inn i en saklig debatt. Jeg hadde forventet en annen holdning fra statsråden, sier Tyvand til Dagsavisen.

Han syns forslaget om opptaksprøver til lærerstudiet er veldig interessant, og har selv luftet ideen med kunnskapsministeren tidligere.

- Jeg mener dette kan være et godt tiltak for å heve statusen på læreryrket og sikre at vi får de rette kandidatene inn på studiet. Det kan både bidra til at vi får bedre lærere og redusere frafallet fra lærerutdanningen, sier Tyvand.

sofie.prestegard@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen