Luftambulansefly fra Lufttransport inne til service på Tromsø Lufthavn. Babcock kunne friste med nye fly, men færre piloter.

Rasende finnmarksbenk

Krisen i luftambulansen truer liv og helse i Finnmark. – Dette er helseministerens ansvar, sier Ingalill Olsen (Ap).

 

Natt til tirsdag sto alle ambulansefly på bakken i Finnmark, Norges største fylke. Det skaper stor uro i nord, sier en samstemt finnmarksbenk på Stortinget.

– Hele situasjonen er totalt uakseptabel, og det går ikke an. Finnmark kan ikke være uten ambulansefly, sier Ingalill Olsen (Ap).

Grunnen til at så mange ambulansefly står på bakken, er at pilotene protesterer mot selskapet Babcock SAA som vant en anbudsrunde i fjor og som skal ta over driften av ambulanseflyene fra neste sommer. Selskapet scoret best på pris, men ikke på kvalitet, kommer det fram i evalueringen som er gjort av helseforetaket Ambulansetjenester.

Babcock International driver blant annet utvikling av atomubåter for Storbritannia. De har ikke tilbudt de nåværende pilotene fortsatt jobb fra neste år og har varslet et lønnskutt på opptil 25 prosent. Det har skapt raseri, reaksjoner og konflikt – og livsviktige ambulansefly på bakken.

Les også: Fem luftambulanseleger spør: Hvem lurer Høie? 

– Livet neste

– Dette setter hele sikkerheten på prøve. Det finnes ingen alternativer til fly. Hvis du har fått slag eller skal føde, er du nødt til å komme fort til sykehus. Hvis flyet ikke er der, er livet det neste. Det er stor uro i nord nå, sier Geir Adelsten Iversen (Sp), stortingsrepresentant fra Finnmark.

Han kaller det hele en katastrofe, tar til orde for å annullere hele anbudsrunden og starte på nytt. Luftambulansen sparer 47 millioner kroner i året på å velge Babcock foran selskapet Lufttransport, som har drevet flyambulansene i 27 år.

– Det er ikke alltid det lønner seg å gå ned i pris. En skal ikke tjene penger på liv og helse, sier Iversen.

Han er også bekymret for kvaliteten og erfaringen til eventuelle nye piloter. Det er ikke bare bare å fly i Finnmark.

– Det er noe av det mest krevende som er, vi trenger erfaring, sier Iversen.

Må løses

Fremskrittspartiets finnmarksrepresentant er heller ikke fornøyd.

– Vi må først og fremst få fly på vingene, så innbyggerne har den tryggheten at liv og helse ivaretas. Her må en finne løsninger på både kort og lang sikt, sier Bengt Rune Strifeldt.

Han mener helseminister Bent Høie (H) burde ha kommet på banen tidligere. Det samme sier Runar Sjåstad i Ap, også han fra Finnmark. Han minner om at Finnmark er 14,8 prosent større enn Danmark, og at flylket bare har to sykehus. 

– Ambulansefly er dem som skal berge innbyggerne. De kjenner utrygghet og frustrasjon og sinne over at så viktige tjeneste ikke er på plass, og at det tar så lang tid uten at det går i orden, sier Sjåstad. 

– Ville dette ha skjedd i sør?

– Nei, sier Ingalill Olsen.

– Det er regjeringen som har skapt denne situasjonen, og det er de som må løse den. I natt har det ikke vært ambulanse på vakt, og da spiller man med folks liv og helse. Det kan man bare gjøre når man selv sitter i Oslo, med kort vei til sykehus, sier Olsen.

Hun mener krisen rundt flyambulansene viser at helsetjenester ikke bør legges ut på anbud.

– Anbud på helsetjenester er ikke egna, sier Olsen.

Helseminister Bent Høie svarte ikke på Dagsavisens gjentatte hendvendelser i går, men i en pressemelding sa Høie:

«Jeg opplever at Helse Nord nå har iverksatt og planlegger flere tiltak for å at befolkningen skal få en forsvarlig helsehjelp i denne krevende situasjonen. Planen må videreutvikles og oppdateres hvis situasjonen utvikler seg».

Høie skal redegjøre for situasjonen i Stortinget.

 

Derfor gikk det galt

I juni i fjor vant selskapet Babcock SAA en anbudsrunde om luftambulansetjenesten. Ambulanseflyene frakter 9.000 pasienter i året og koster 400 millioner kroner årlig. 

Babcock var 47 millioner billigere per år enn Lufttransport, som i dag driver tjenesten, som scoret best på kvalitet. Det ble ikke stilt krav til virksomhetsovertakelse, noe som gjør at pilotene må søke på sin egen stilling når Babcock SAA tar over. 

Babcock SAAs tilbyr færre piloter i turnus og færre reservefly, og har o varslet kutt i lønna på 25 prosent. Ansatte i Lufttransport FW har begynt å søke seg vekk i frykt for å skulle stå uten jobb. Andre piloter og mekanikere har sykmeldt seg.

Dermed mangler selskapet nok piloter, og flere ambulansefly har blitt stående på bakken. I går ble det leid inn to helikoptre fra Forsvaret for å kompensere for den svekkede beredskapen.