Innenriks

Pustepausen

Å reise med T-banen kan være ren helse­­bot. En pustepause mellom dagens gjøremål.

Her kan du med god samvittighet falle i staver. Du kan hente deg inn på vei til eller fra jobb, trening eller etter et intens venninnetreff.

Mange mener T-banen er byens puls. Men den kan også gi deg hvilepuls. Her kan du gå ut og inn av egne tanker. Studere andre mennesker. Menneskene kommer og går. Morgentrøtte, blide, stille eller skravlete.

Stasjonene kommer og går. Plutselig er dukker de opp: Noen grå og triste, andre prangende i sin utsmykning. Ja, noen nesten vakre. Enten de ligger i drabantbyene, forstadsmiljøene eller i åpne landskap.

T-banen i Oslo snor seg fra øst til vest. Linjene krysser hverandre i sentrum. Et nett av skinner binder byen sammen.

God plass

Da Dagsavisens reportere tar T-banen har morgenrushet begynt å gi seg. Det er god plass mellom setene.

Amelia Warren skal vestover. Hun synes også det er avslappende å ta T-banen, bortsett fra hvis det er rushtid og overfylt eller sent på kvelden. Hun liker å sitte og nynne for seg selv.

Hermann Skard står høyreist og strunk på Majorstua stasjon. Han skiller seg ut med sin flotte hatt.

- Hva forbinder du med T-banen?

- For meg er det min reisevei til jobben. Jeg leser eller ser på mobilen.

- Handler det om jobben?

- Nei, jeg vil lese nyheter eller bok, sier han som holder på med Pål Steigans biografi.

Slapper av

Informasjonssjef Gry Isberg i Ruter sier de får mange tilbakemeldinger fra kundene. Det handler mye om at de setter pris på å slappe av på trikk, buss og T-bane. Hun oppfordrer folk til å ta hensyn: For eksempel at folk bør ikke snakke høyt i mobiltelefonen. På ruter.no kan folk dele egne opplevelser og sende inn bilder, forteller Isberg.

ester.nordland@dagsavisen.no

Trafikkvekst hos ruter:

Ruter hadde fra 2011 til 2012 en trafikkvekst på 3,2 prosent. Det ga i alt 301 millioner påstigninger i Oslo og Akershus i 2012, inkludert Flytogets 6 millioner.

Ruter hadde alene 10 millioner flere reiser enn i 2011. Veksten var høyere i Akershus (7,6 prosent) enn i Oslo (1,9 prosent).

Kollektivtrafikken i Ruters trafikkområde tilsvarer nærmere 60 prosent av all kollektivtrafikk i hele Norge. Gjennomsnittlig belegg, inkludert ståplasser, var 23,4 prosent.

Mer fra Dagsavisen