Champagnesalget øker stadig, ifølge Vinmonopolet. FOTO: REUTERS/NTB SCANPIX

Polsalget stagnerte i fjor

Vinmonopolets endelige salgstall for 2013 er ennå ikke klare, men ifølge en prognose vil veksten for fjoråret trolig ligge mellom 0,8 og 1 prosent.

– Vi ser en trend med stagnasjon i salget. Salget flater ut, uten den veksten som var til og med 2010. Jeg talte opp at det var 28 uker med nedgang i forhold til 2012. Her er det noen fundamentale utviklingstrekk, sier pressesjef Jens Nordahl i Vinmonopolet til Aftenposten.

Musserende vin og champagne utgjør noen av utviklingstrekkene. I et ellers flatt marked økte salget av ekte champagne med 7 prosent fra november 2012 til november i fjor. Salget av musserende fransk vin økte i samme periode med 25,7 prosent. Men aller størst økning var det for italienske musserende viner, med en salgsvekst på 31,5 prosent. Det var futt også i salget av fransk rosévin.

Rødvinssalget er derimot fallende, ned 500.000 liter fra toppåret 2010 til 42,8 millioner liter i fjor. Dette er den største varegruppen på Vinmonopolet. Brennevinssalget fortsetter å falle. Nedgangen var 3,1 prosent fra november 2012 til november i fjor.

Nordahl mener salget stagnerer i takt med generell stagnasjon i varehandelen de siste årene. I tillegg tror han at økning i grensehandel og taxfreesalg har bidratt til at Vinmonopolet har mistet markedsandeler de siste årene.

– Polet lekker så det griner. Folk drikker ikke noe mindre enn før. Grensehandelen har økt hvert år til skyhøye nivåer, sier Ingunn Jordheim i Vin- og brennevinsimportørenes forening (VBF).

Hun tror situasjonen i løpet av noen år kan ende med en diskusjon der eksistensgrunnlaget for Vinmonopolet vil være sentral. Hun mener derfor at redningen vil være å senke avgiftene slik at prisnivået havner på svensk nivå. (NTB)