Innenriks

Papirløst på toget


I dag kan du kjøpe ­togbilletten på mobilen. - Kjempelurt, synes Elinor Vogt.

Har du en smarttelefon trenger du ikke lenger lete febrilsk etter papirbilletten når togkonduktøren nærmer seg, mobiltelefonen er jo alltid i lomma, sammen med billetten.

- Vi gjør dette for å gjøre livet enklere for passasjerene. Gjennom den nye app-en vår til mobilen får de vite alt om avgangstider, eventuelle forsinkelser og kjøpe togbillett, sier konsernsjef Geir Isaksen i NSB.

NSB har i en periode prøvd ut den nye betalingsløsningen på Gjøvikbanen med gode resultater, ifølge Isaksen.

- Det tar nok litt tid før folk begynner å venne seg til tanken på å kjøpe billetten med mobilen, men vi håper og tror dette vil bli stort, sier han.

Enklere

Elinor Vogt og datteren Veda reiser med toget fra Oslo til Bergen flere ganger i året. Vogt er begeistret for det nye togtilbudet.

- Det er jo kjempelurt og så greit og slippe å passe på å ha med seg papirbilletten, sier Vogt som i går reiste med tog fra Oslo S.

Terje Golden Sæther som var på vei til Torp flyplass med toget i går ettermiddag er enig.

- Jo enklere jo bedre, sier han.

Også på bussen og trikken kan du snart reise uten papirbillett i Oslo. Ruter har vært med på NSBs testing av det nye systemet på Gjøvikbanen og planlegger nå en egen betalingsapplikasjon som etter planen skal være på plass før sommeren.

Snart også på bussen

- Passasjerene skal kunne kjøpe billetten på mobilen i løpet av 2012, forsikrer informasjonssjef Gry Isberg hos Ruter.

Både NSB og Ruters betalingssystem gjelder i første omgang for enkeltbilletter fordi de mener det er her behovet for spontane billettkjøp er størst. Passasjerer som reiser mye må fortsatt bruke de gamle ordningene for periodebilletter.

Mer effektivt

Den nye løsningen gjelder også kun for dem som har en moderne smarttelefon siden man er avhengig av å laste ned en egen betalingsapplikasjon for å kunne bruke den.

I Trondheim har passasjerene kunnet kjøpe enkeltbilletter på buss og trikk på mobiltelefonen siden november i fjor, og her gjelder tilbudet for alle mobilbrukere siden man også kan kjøpe billetter ved å sende tekstmelding.

- Systemet fungerer kjempegodt, sier kommunikasjons- og markedssjef Grethe Opsal i ATB, kollektivselskapet i Sør-Trøndelag.

- Vi har klart flest passasjerer som bruker app-løsningen, men det er en god del som betaler med sms også, sier hun.

I november utgjorde mobilsalget 9 prosent av enkeltbillett-salget. Målet er å få bruken av kontanter helt bort fra bussen. Det vil både øke sikkerheten for sjåføren og gjøre kollektivreisen mer effektiv for alle.

I Oslo har ikke NSB vurdert betaling med sms.

- Foreløpig er det smarttelefon som gjelder, sier konsernsjef Isaksen.

Husk strøm på mobiltelefonen.

Mer fra Dagsavisen