Innenriks

På sporet av passasjervekst

TOG: Luksustog og flere avganger skal føre til enda flere togpassasjerer i tida framover. Men dårligere punktlighet bekymrer NSBs konsernsjef, Geir Isaksen.

- Det har vært moro å være med de siste årene, konstaterte Isaksen da han i går presenterte resultatene for årets åtte første måneder.

Nok en gang kunne han slå i bordet med solid vekst i antallet passasjerer. Til og med august var veksten på 1,4 millioner, sammenlignet med samme periode i fjor. Det betyr at nesten 41 millioner reiser ble gjennomført med NSBs persontog i løpet av de to første tertialene.

Også neste gang Isaksen skal snakke om utviklingen i togtrafikken, vil han etter alt å dømme kunne presentere nye rekordtall, blant annet av følgende grunner:

* Snart vil NSB ha mottatt alle de 70 nye Flirt-togene sine.

* Fra 14. desember vil tilbudet styrkes både på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Trønderbanen.

* Fra samme dato vil det også skje andre endringer i rutetilbudet. Sist noe lignende skjedde, i desember 2012, førte det til en kraftig passasjerervekst.

I 200 til Stockholm

Samtidig kan den generelle interessen for å reise med tog få et nytt løft når det svenske jernbaneselskapet SJ oppgraderer sitt tilbud mellom Oslo og Stockholm.

Som Dagsavisen skrev fredag, skjer dette fra august neste år. I stedet for to daglige avganger, blir det tre daglige avganger fra begge byer.

- I dag kjøres strekningen med våre InterCity-tog. Disse byttes nå ut med SJs raskeste og mest komfortable tog, SJ 2000, «vårt snabbtåg», forteller Åsa Larsson, ansvarlig for ekstern kommunikasjon i SJ.

SJ 2000 har en topphastighet på 200 kilometer i timen.

- Disse togene har blant annet bistro, luftkondisjonering, gratis wifi på både første og andre klasse, bekvemme stoler og bordservering på første klasse. Fordi toget lener seg over i svingene, er det både bekvemt og kan kjøre fort, fortsetter hun.

Ifølge Larsson vil reisetida reduseres fra 6 timer til 4,5-5 timer. Hun har stor tro på en markant passasjervekst.

- Vi ser store muligheter for å øke antallet reisende med 50 prosent det første året, og på sikt kan vi forhåpentlig doble antallet reisende.

Allerede er det årlig over 100.000 reisende på strekningen.

350.000 flere

På Sørlandsbanen vil antallet reisende øke med 10 prosent fram til 2017, når antallet avganger øker i desember. Det betyr 100.000 flere passasjerer, viser beregninger utført av NSB.

På Trønderbanen strekkes lokaltogpendelen slik at det blir et gjennomgående togtilbud fra Melhus til Steinkjer.

- Effekten av det vil bli formidabel. Det er snakk om 200-250.000 flere passasjerer i året, opplyser John-Ragnar Aarset (H), statssekretær i Samferdselsdepartementet.

- Er det aktuelt å styrke tilbudet også på Dovrebanen og Bergensbanen?

- Det kan jeg verken bekrefte eller avkrefte, men vi har en løpende prosess med fylkeskommunene når det gjelder endringer i togtilbudet, svarer Aarset.

Han tilføyer at styrkingen av tilbudet på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Trønderbanen kommer i etterkant av ønsker om dette fra alle de aktuelle fylkene.

Men alt er ikke såre vel på jernbanefronten. For når det gjelder å få folk fram i tide, har nemlig NSB økende problemer.

- Verre enn marerittet

- Juli var verre enn marerittvinteren 2010, sier konsernsjef Geir Isaksen.

I årets sjuende måned falt punktligheten til 83 prosent. Til sammenligning var den på rekordhøye 94,3 prosent i mars.

- Det er stor forskjell fra første til andre tertial. Nedturen vi har opplevd i sommer, er veldig ubehagelig, sier Isaksen.

Forsinkelsene skyldes i stor grad feil på signalanlegg og skinnegangen. Feil på togmateriellet er årsak til bare fem prosent av forsinkelsene.

- Det skulle bare mangle, med så mange nye tog vi har investert i, sier Isaksen.

Isaksen laster ikke Jernbaneverket for utviklingen. Mye er gjort for å oppgradere infrastrukturen på jernbanen de siste årene. Problemet er at det ikke gjøres nok.

Før framleggingen av statsbudsjett for 2015 har Isaksen derfor følgende oppfordring:

- Vedlikehold og fornyelse av jernbanen må prioriteres foran nybygging, hvis det er valgene man har.

tor.sandberg@dagsavisen.no

Derfor ble togene forsinket

Dette er noen av grunnene til at tog er blitt forsinket i høst, ifølge Jernbaneverket:

* Redusert hastighet på grunn av dårlig skinnegang.

* Feil i fjernstyringen.

* Feil i signalanlegg.

* Feil i telekommunikasjonssystemet.

Et tog regnes som i rute dersom det ankommer endestasjonen innenfor en margin på tre minutter og 59 sekunder. For langdistansetog er marginen fem minutter og 59 sekunder.

Målsettingen for persontog er at 90 prosent av togene skal nå endestasjonen i rute, mens målet for Flytoget er 95 prosent punktlighet.

De seneste ukene har punktligheten variert  mellom 74 og 99 prosent på de ulike banestrekningene.

Mer fra Dagsavisen