Innenriks

På luft og vann

Om to år vil hydrogenbusser frakte reisende inn og ut av Oslo. Et skritt på veien mot nullutslipp, ifølge statsråd Ola Elvestuen.

Kollektivtrafikken i hele landet skal bli utslippsfri, heter det i festtalene. I Oslo og Akershus har Ruter som mål at all kollektivtrafikk skal være utslippsfri innen 2028, altså om ti år.

Et bidrag fra ENOVA på 38,2 millioner til å teste ut ti nye hydrogenbusser på regionale ruter er et nødvendig tilskudd for å nå det målet, ifølge sjefen for det hele:

– Vi har satt som mål at alle nye bybusser skal være nullutslippskjøretøy eller gå på biogass innen 2025. Vi er avhengige av at vi finner gode lav- og nullutslippsløsninger for de mange tusen regionbussene i Norge, begrunner klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V) satsingen.

Et av flere prosjekt

– Nå testes dette i Oslo. Er det andre ting på gang andre steder i landet?

– Det pågår flere spennende prosjekter andre steder i landet hvor hydrogen testes ut som drivstoff. Vi har blant annet støttet ASKO Midt-Norge i uttesting av hydrogenlastebiler og gaffeltrucker med lokal produksjon av hydrogen.

Elvestuen viser også til at Statens vegvesen har utlyst en utviklingskontrakt om en hydrogen-elektrisk bilferje driftet med 50 prosent hydrogen på strekningen Hjelmeland–Nesvik på riksvei 13 i Rogaland.

– Bygge kompetanse

Ruter har i dag fem hydrogenbusser i ordinær drift og seks batterielektriske busser. De eksisterende hydrogenbussene er et resultat av EU-prosjektet CHIC (Clean Hydrogen in European Cities). Ruter mener at elektriske busser egner seg for lokale ruter i bynære områder, men for lengre, regionale ruter vil kreve hydrogenbusser.

Det kjører rundt 4.500 regionbusser rundt i Norge i dag.

– Jeg håper prosjektet bidrar til at man bygger kompetanse rundt bruk av hydrogen i kollektivtransport og at det bygger ned barrierer slik at hydrogenbusser kan bli et reelt alternativ til fossildrevne busser på regionruter, sier Elvestuen.

Det er viktig for å nå klimamålene, sier han. Utslippene skal ned med 50 prosent innen 2025.

Elvestuen ser for seg følgende «drømmescenario» fram mot 2030:

– I 2025 selges det bare utslippsfrie nye personbiler og lette varebiler. Vi har bærekraftige byer, hvor kollektivtransport, sykkel og gange er de foretrukne fremkomstmidlene. Ferjene er elektriske, og store skip er utslippsfrie når de kjører inn mot havn. Kanskje har vi også de første elektriske flyene i trafikk.

– Hvor langt unna er vi dette scenarioet?

– Utviklingen er allerede godt i gang, sier Elvestuen.

150 hydrogenbusser totalt

Enova bidrag på 38,2 millioner er maksimalt støttebeløp, men ikke nok til å betale hele moroa. Totalbudsjettet for de ti nye bussene er 134 millioner kroner. EU bidrar med 14 millioner gjennom prosjektet JIVE 2 (Joint Initiative for hydrogen Vehicles across Europe), resten dekkes av Ruter selv.

JIVE 2-prosjektet har som mål at det skal kjøre 150 nye hydrogenbusser i en rekke byer i Europa, de første skal ut i gatene allerede til neste år.

Målet er å teste ut teknologi som gir utslippsfri kollektivtrafikk, oppgir Ruter, som melder at selskapet har lært mye av å drifte de fem hydrogenbussene som allerede er i rutetrafikk.

Selv om det finnes hydrogendrevne biler og busser på norske veier, er det et stykke igjen til hydrogen tar igjen eldrevne kjøretøy som alternativ til bensin- og diesel-kjøretøy.

– Vi støtter, via Enova, prosjekter som denne hvor hydrogen testes ut som alternativ til fossilt drivstoff. I tillegg vil vi utarbeide en ny strategi for forskning, teknologiutvikling og bruk av hydrogen som energikilde, sier Ola Elvestuen.

Mer fra Dagsavisen