Nyheter

Osloelevene fortsatt best i landet

NASJONAL PRØVER: Årets resultater setter to klare streker under svaret: Elever fra Oslo er fortsatt best i landet til å regne.

Resultatene fra nasjonale prøver i regning for 5., 8. og 9. trinn ble offentliggjort i går.

Testene viser samme tendens som tidligere år: Guttene gjør det fortsatt litt bedre enn jentene på alle trinn, og det er store forskjeller mellom fylkene, spesielt når det gjelder andelen elever på det laveste mestringsnivået.

- Alle kan lykkes

Mens Oslo, Akershus og Sogn og Fjordane gjør det bedre enn det nasjonale gjennomsnittet på alle trinn, gjør Finnmark det dårligst, etterfulgt av Nordland, Telemark og Østfold.

På 5. trinn skiller det 17 prosentpoeng mellom fylket med lavest og fylket med høyest andel på laveste mestringsnivå. På 8. trinn skiller det 15 poeng mellom topp og bunn.

Nordland har den største økning i andelen elever på dårligste nivå fra i fjor med en økning på 6,1 prosentpoeng på 5. trinn og 3 prosentpoeng på 8. trinn.

Nord-Trøndelag kan vise til den mest positive utviklingen med en reduksjon av andel elever på laveste nivå på 5,5 prosentpoeng i 8. klasse og 3,4 prosentpoeng i 5. klasse.

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) sier de store forskjellene mellom fylkene og kommunene bekymrer ham.

- Fylkene som gjør det dårlig bør lære av dem som gjør det godt. Det er ingen grunn til at for eksempel elevene i Telemark, hvor jeg kommer fra, skal gjøre det dårligere enn elevene i Oslo, sier Isaksen til NTB.

Best i test

Engebråten skole i Oslo ble trukket fram av kunnskapsministeren som selve skoleeksemplet på hvordan man kan lykkes med matteundervisning.

- Variert læring er nøkkelen til at vi også ligger over gjennomsnittet i Oslo, sa rektor Jon Isebakke til Dagsavisen forrige uke. En rekke undersøkelser har vist at foreldrenes utdanningsnivå og hvorvidt du bor i en stor eller mindre kommune har betydning for hvor godt elevene gjør det på skolen. Isaksen mener samtidig at når så forskjellige fylker som Oslo og Sogn og Fjordane topper listene år etter år, så viser det at aktiv skolepolitikk nytter.

- I Oslo har man en sammensatt elevgruppe og en høy innvandrerandel, men i Oslo-skolen har man jobbet målrettet og er blitt blant de aller beste til utjevning. I Sogn og Fjordane, med mange små kommuner, har man i en årrekke hatt et veldig godt samarbeid med høyskolen i fylket om etter- og videreutdanning av lærere. Kanskje har de også en kultur der som tilsier at man skal jobbe godt og målrettet, sier Isaksen.

Lærerne kan for lite

Forrige uke viste PISA-undersøkelsen at norske elever har blitt dårligere i matematikk og naturfag siden 2009. Kunnskapsministeren fastslo da at den norske skolen har et realfagsproblem.

Isaksen etterlyser nå et høyere realfagsnivå på lærerne.

- I dag er det bare 14 prosent av lærerne som fyller kravet til faglig fordypning i matte. Mange mattelærere har i dag ingen faglig fordypning. Det viktigste kommunene kan gjøre framover, er å kartlegge kompetansen til lærerne sine og lage en systematisk plan for etter- og videreutdanning, sier han.

axel.storen.weden@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen