Innenriks

Ønsker mer bilbeltebruk i buss

BUSSULYKKENE: Flere passasjerer ble slengt ut av bussen i ulykken som krevde to liv. Havarikommisjonen har flere ganger anbefalt mer bruk av bilbelte i buss.

- Vi har gitt tilrådinger og pekt på betydningen av sikkerhetsbelter i buss, i flere av våre tidligere ulykkesrapporter, sier Rolf Mellum, direktør for veiavdelingen i Statens Havarikommisjon for Transport.

Likevel er det fortsatt tillatt med busser uten sikkerhetsbelter. Dette gjelder blant annet for busser som brukes i bytrafikk.

- Vi synes også det er betenkelig at ståplasser er godkjent i busser, tilføyer Mellum.

NHO Transport, som blant annet representerer bussnæringen, er av samme oppfatning.

- Vi skulle gjerne ha sett at flere buss­passasjerer hadde sittet fastspent, sier administrerende direktør Jon H. Stordrange.

- Hva forhindrer dette?

- Til sjuende og sist handler det om hvor mye penger politikerne vil bruke på kollektivtrafikken. Når fylkeskommunene nå inngår kontrakter om busstjenester, bestiller de ikke flere busser enn at man må tillate ståplasser for å få med seg alle dem som vil reise med bussen, svarer Stordrange.

Tragisk år for buss

En rekke ganger i år har busser vært involvert i ulykker og hendelser. Det begynte med to bussbranner i Oslo i januar. Senere har busser vært involvert i utforkjøringer og kollisjoner med dødelig utfall. Bussnæringen fikk nok en svart dag med trippeldrapet på Valdresekspressen i november. Nå håper Jon Stordrange at punktum er satt for i år, i og med de to bussulykkene med dødelig utfall i Oslo i helgen.

I går startet de tekniske undersøkelsene av ulykkesbussene ved Risløkka trafikkstasjon. Der står nå de to bussene side om side inne i en av hallene.

Bussen som kom ut av kontroll ved Carl Berners plass, noe som førte til at en fotgjenger omkom, var inne til EU-godkjenning så sent som 13. desember. Det opplyser busselskapet Nobina til NRK.

Bussen ble kraftig ramponert etter blant annet å ha meid ned en lyktestolpe.

Den andre bussen, fra selskapet Unibuss, fikk enda verre medfart da den havnet utenfor veien og rullet ned en skråning på Rommen. Sjåføren og en passasjer omkom.

Begge dødsulykkene blir nå etterforsket av Trafikkseksjonen ved Oslo politidistrikt. Samtidig er også mange andre i sving for å finne de nødvendige svarene.

- Vår egen ulykkesanalysegruppe har vært på begge ulykkesstedene, opplyser Ing-Cristine Ericson, avdelingsdirektør i Statens vegvesen Oslo.

- Ved alle alvorlige ulykker forsøker vi å finne ut om det for eksempel er noe fysisk ved veien som bør endres. Men så langt vet vi altfor lite om de to bussulykkene i helgen, til å si noe om hva de skyldtes, understreker hun.

Også Statens Havarikommisjon for Transport har engasjert seg i begge ulykkene. Alvorlighetsgraden tilsier det, opplyser avdelingsdirektør Rolf Mellum.

Så langt ønsker ikke Mellum å si så mye om ulykkene, men han bekrefter at passasjerer ble slengt ut av bussen som kjørte av veien på Rommen.

Han finner også grunn til å påpeke hvor ulike reglene i dag er for ulike typer transportmidler.

- Sitter du i et fly er du fastspent nesten fra før du kommer til gaten, sier Mellum.

Tryggere enn privatbil

Til tross for de mange ulykkene i år, insisterer Jon Stordrange i NHO på at det er trygt å kjøre buss.

- En rapport fra Transportøkonomisk institutt viser at det er omkring ni ganger tryggere å være busspassasjer enn bilfører. Statistikk fra International Road Transport Union dokumenterer at det er sju-åtte ganger tryggere å kjøre buss enn personbil på europeiske veier.

- Andre steder i verden er alvorlige buss­ulykker nærmest dagligdags? Så sent som i går omkom 22 personer i en bussulykke på Filippinene.

- I mange av de landene er det ikke samme grad av trafikksikkerhet, svarer Stordrange.

- Men fremdeles er det en del å gå på også her til lands?

- Klasse 3-busser har i dag sikkerhetsbelter, men det har ikke klasse 1- og klasse 2-busser, svarer Stordrange.

Av kjøretøyforskriften går det fram at klasse 1 er bybusser, klasse 2 er forstadsbusser, mens klasse 3 er langdistansebusser.

I busser av klasse 1 kan dessuten mer enn 45 prosent av plassene være ståplasser. I klasse 2-busser er inntil 45 prosent av plassene ståplasser.

- Hva annet enn sittende, fastspente passasjerer kan bidra til høyere sikkerhet?

- Vi vet at mange sjåfører har en stressende hverdag, blant annet fordi mange andre også har tilgang til kollektivfeltene. I den grad det er mulig, skulle vi gjerne sett et større skille mellom bussene og øvrig trafikk, svarer Stordrange.

tor.sandberg@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen