Innenriks

Øker omsetningen av «sexy sjømat» i koronatiden

Mens bedrifter rundt dem må permittere ansatte, opplever Mjøndalen-baserte Fiskeruta en real oppsving.

Opp den bratte bakken på Nesbygda ruller en knæsj gul varebil, med det som må sies å være blant de mer uvanlige slagordene der ute:

«Sexy sjømat rett hjem på døra» pryder baksiden på bilen. Ut hopper Jørgen Lindmark (21) med et stort smil.

– Skal det være noen reker?

Undertegnede er selvfølgelig hjemme og jobber når fiskebilen dukker opp tidlig ettermiddag, sammen med resten av Norge. Det merker Mjøndalen-firmaet Fiskeruta. De siste månedene har langt flere åpnet døra når Jørgen Lindmark (21) og Aleksander Arnesen (21) ringer på for å selge sjømat på hjul. Og langt flere takker ja til tilbudet om noen Omega 3-fylte råvarer.

– En eldre dame sto klar da jeg kom løpende bort. Hun fortalte at fryseren hennes var helt tom, for hun turte ikke å gå på butikken i frykt for smitte. Hun kjøpte 15 kilo sjømat! forteller en oppspilt Aleksander Arnesen. Han har jobbet hos bedriften i 2,5 måneder. Jørgen Lindmark er på sin femte måned.

– Det er torsk det går mest av, forklarer Jørgen.

– På denne tiden er det også mye reker.

Livet etter korona: Disse delene av samfunnet må forandres, mener forskere (Dagsavisen+)

Skal se ordentlige ut

Men med et slagord som lover «sexy sjømat rett hjem på døra», og en partyaktig reklamelåt som lyder «Fiskeruta-gutta leverer varene, og du får fisken av de kjekkeste karene», må man jo spørre:

– Må dere prøve å være litt sexy når dere selger sjømaten, for å passe til konseptet?

– Hehe, må ikke prøve så hardt, svarer Jørgen med et flir.

– Men fra spøk til alvor, så er sjefen opptatt av at vi skal se ordentlige ut. Man vil jo ikke kjøpe varer av noen som ser ustelte ut, forteller han.

– Hva er den mest sexy sjømaten dere leverer, da?

– Det må være de største rekene på markedet, Grønlandsrekene. Det er mye vanskeligere å få tilgang på dem, for de fanges bare fra januar til april, forteller Aleksander med et glis.

Pål Raymond Sømme, daglig leder i Fiskeruta.

Pål Raymond Sømme (41), daglig leder i Fiskeruta i Mjøndalen.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Doblet omsetningen

Dørsalg er ikke nytt på markedet, og den velkjente isbil-melodien er lyden av barnlig lykke for mange byunger. Likevel var det ikke mange som hadde troen på en varebil og noen frysebokser med fisk da Pål Raymond Sømme startet bedriften i 2010. Målet var å profesjonalisere fiskebilbransjen.

Nå omsetter Norges største fiskebilbedrift, ifølge Sømme, for rundt 30 millioner, har 18 ansatte, og 10 varebiler som reiser landet rundt.

–  Siden september har vi doblet omsetningen, og etter at de fleste har hjemmekontor den siste tiden, har vi hatt en omsetningsøkning på 20 prosent, forteller Sømme.

– Du forteller at du ville profesjonalisere fiskebilbransjen, men slagordet deres skriker kanskje ikke «proft»?

– Hehe, det var jo for å skape litt blest. Vi satt på et møte og diskuterte slagord, så banka jeg hånda i bordet, og sa «sexy sjømat! Det er så langt over kanten som det kan bli». Da kikka vi alle rart på hverandre, og lurte på om vi turte gjøre dette. Men det gjorde vi, og printa opp 10.000 sjømatkartonger med teksten «sexy sjømat».

– Men etterhvert som vi begynte å levere til barnehager måtte vi fjerne det fra eskene. Ungene begynte å spørre hva «sexy» betyr for noe, hehe.

Les også: Oslo-barn mister populært sommertilbud: – Dette handler bare om politisk vilje

Etiketteskole for dørsalg

Med priskriger og en eksplosjon av XL-størrelse matbutikker, sitter nok de fleste med inntrykket av at dørsalg er en døende bransje. Hvordan klarer da Fiskeruta å oppleve en dobling i omsetning siden september?

– Vi møter kundene våre ansikt til ansikt, og får da en god kontroll på markedet og kundene våre, mener Sømme.

– Men klart, det er ikke for alle. Jobben er kun for mennesker som er villige til å gå ut av komfortsonen og banke på den døra. Den største suksessoppskriften vår har vært salgsskolen vår.

– Nesten som en gammeldags etiketteskole?

– Riktig. Alle nye selgerne må gå tre måneder på fiskesalgskole, med coaching og seminarer.

– Dere lover jo «kjekke karer» som skal levere produktene deres. Hvorfor er det viktig for å få et salg?

– Det viktigste er kvaliteten på sjømaten vår, men det stemmer at selgerne våre er glad i å trene. Det handler om at selgerne våre skal utstråle selvtillit, være åpne og empatiske for å gi kundene er god kjøpeopplevelse.

– Har dere noen kvinnelige ansatte?

– Vi har to, men de leverer faktisk ikke varer. De jobber på kontoret.

Hold deg oppdatert: Få nyhetsbrev fra Dagsavisen

Mer fra Dagsavisen