NSBs navnebytte kan bli billigere

Navnebyttet fra NSB til Vy kan bli billigere enn de 280 millionene det så langt er blitt beregnet til.

Reaksjonene var sterke da NSBs styreleder Dag Mejdell i mars kunne fortelle om navnebyttet til en så høy pris, over en periode på fire år.

– Galskapen vil ingen ende ta, uttalte Sverre Myrli, Aps transportpolitiske talsperson.

Nå er det ikke lenger gitt at Vy må bruke så mye penger på denne «galskapen».

– Om det er slik at færre tog skal omfolieres, vil dette påvirke det totale regnestykket, sier Gina Scholz, kommunikasjonssjef i Vy, til Dagsavisen.

Les også: Mange togreiser blir dobbelt så dyre fra 15. desember

Mister tog til andre

Svaret på det vil Vy få på mandag, når det blir klart hvem som vinner kontrakten om passasjertrafikken på Bergensbanen og Vossebanen fra desember 2020.

Vy har allerede tapt kontrakten om Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen til Go-Ahead, og blant annet Dovrebanen og Nordlandsbanen til SJ. Hvis Vy også går tapende ut av den tredje kontraktkonkurransen, vil det naturlig nok ytterligere påvirke antallet tog som i årene framover kommer til å ha Vys logo og farger. I stedet kommer de samme togene, som leies ut av Norske tog AS til togselskapene, til å få kontraktvinnernes logoer og farger.

Norske tog disponerer i dag 246 motorvognsett, 135 personvogner og 22 lokomotiver. I september varslet selskapet at det vil anskaffe minimum 30 nye tog til erstatning for gamle  tog. Det vil ta om lag fire år før de første av disse togene kan bli levert.

NSB-logo til ut i 2020

Enn så lenge fortsetter Vy arbeidet med å slette alle NSB-spor.

– Alle togene vil ha Vy-logo i løpet av neste sommer, men det vil ta enda litt tid før alle togene våre er helt omprofilert, opplyser Scholz.

– De fleste togene vil få den grønne Vy-profilen og hver uke blir ett nytt tog omprofilert til grønn profil. Grunnen til at det tar tid er at det er viktig for oss at jobben gjøres på en slik måte at det ikke påvirker trafikkavviklingen, derfor gjøres dette når togene ikke er i rutetrafikk, fortsetter hun.

Den første strekningen hvor NSBs i hovedsak røde tog vil forsvinne til fordel for grønne Vy-tog, er Gjøvikbanen.

– Vi har startet jobben på Gjøvikbanen, som skal ha sine ti tog klare i Vy-profil før jul. Vi har også to tog i trafikk på det sentrale Østlandet og flere kommer over jul, forteller Scholz.

– Det er også slik at vi gjør dette i to faser, hvor en del tog i første omgang vil få endret logo. Dette for at endringen til Vy skal komme bedre til syne på togene våre mens vi også gjør jobben med å omprofilere togene.

Les også: Togrevolusjonen: Slik vil de stykke opp Østlandet

Sørtoget/Kolombus

– Omprofilerer dere også tog som brukes på Bergensbanen, eller avventer dere utfallet av kontraktstildelingen om kort tid?

– Jobben starter på Østlandet, så vil vi framover se hvordan vi folierer øvrige tog, svarer Scholz.

Jernbanedirektoratet har tidligere varslet at tildelingen av kontrakten for Bergensbanen og Vossebanen skal skje i midten av desember.

Fra omtrent samme tidspunkt, 15. desember, begynner Go-Ahead å kjøre tog på Sørlandsbanen og Arendalsbanen. Dette tilbudet skal profileres med navnet «Sørtoget» «med vertskap fra Go-Ahead». På Jærbanen vil tidligere NSB-tog framstå på en slik måte at det tydelig går fram at Go-Ahead har et samarbeid med kollektivselskapet Kolombus.

Vy er for øvrig også godt i gang med å omprofilere bussene sine.

– Vi har i dag 85 nylakkerte busser  i trafikk og 35 har fått ny logo, forteller Scholz.

Les også: Dette er nytt når Go-Ahead tar over om én måned