Innenriks

NSB må punge ut

NSB refunderte langt mer til forsinkede togpassasjerer i fjor enn året før.

Den samlede refusjonen økte med hele 22 prosent fra 2017 til 2018. I penger framstår økningen som mer moderat, fra 995.660 kroner til 1.215.785 kroner.

Også i 2016 og 2015 var den samlede refusjonen på godt under 1 million kroner.

– Hvorfor denne store økningen i fjor, kommunikasjonssjef Gina Scholz i NSB?

– Punktligheten var ikke god i 2018. Det var også mye oppmerksomhet om refusjonsordningen, og vi ba våre kunder om å benytte seg av denne muligheten.

– I oktober oppfordret samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) passasjerer som «opplev at dei ikkje får det tilbodet dei kan vente, til å krevje refusjon». Har det påvirket antallet søknader om refusjon?

– Om det har gitt utslag, vet jeg ikke.

Les også: NSB-sjefen lover bedre tider: – Du kommer til å elske oss! (+)

– Kan godt være flere

Det gjeldende regelverket innebærer at reisende med NSB har rett til å få refundert 50 prosent av billettprisen ved:

* Forsinkelse på over 60 minutter for tog mellom Oslo og Trondheim, Oslo og Bergen, Oslo og Kristiansand/Stavanger, samt Trondheim og Bodø.

* Forsinkelse på over 30 minutter på alle andre tog.

– I hvor stor grad gjenspeiler det refunderte beløpet hvor mange som reelt sett har blitt mer enn 30 eller 60 minutter forsinket?

– Det kan godt være at det er flere som kan ha hatt grunn til å sende inn krav til oss, svarer Scholz.

Enda flere kan det bli i år, for inngangen av 2019 har vært smertefull for mange togpassasjerer. De første dagene av denne måneden var halvparten av alle rushtidstogene i Oslo forsinket, skrev Dagsavisen 7. februar. I de påfølgende dagene har det vært en bedring, slik at statistikken for de to første ukene av februar, viser at «bare» om lag fire av ti rushtidstog i Oslo har vært forsinket. Det er likevel et godt stykke unna målsettingen om 85 prosent punktlighet.

– Når det snør så mye vil det bli driftsforstyrrelser, uttalte Bjørn Kristiansen, konserndirektør kunde og trafikk i Bane NOR, til Dagsavisen 7. februar.

– Det er veldig leit at jernbanen i Norge ikke er i bedre stand til å takle snø og vinterføre, responderer Holger Schlaupitz, styreleder i Jernbanealliansen.

Les også: – En rusmisbruker prøvde å ta seg inn i førerhuset og så prøvde han å skalle ned lokføreren (+)

– Altfor dårlig

– Noen ganger er det flere negative hendelser som skjer samtidig, og det er umulig å kunne gardere seg mot alt, men det er utvilsomt altfor dårlig slik det er nå. Både pendlere og godskunder har krav på bedre punktlighet og færre innstillinger, fortsetter Schlaupitz.

– Det er derfor viktig at myndighetene følger nøye med på hva som kan gjøres bedre, og om nødvendig bidrar med økte ressurser til å forebygge forsinkelser og innstillinger.

Også Thomas Iversen, som er juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet, understreker viktigheten av punktlighet i kollektivtilbudet, «enten det er buss, tog eller bane».

Han viser dessuten til muligheten til å kreve å få erstattet eventuelle ekstrautgifter som følge av forsinkede tog. Den muligheten gjelder likevel bare når det ikke er snakk om ekstraordinære omstendigheter.

– Store snømengder kan typisk være slike omstendigheter, påpeker Iversen.

Mer fra Dagsavisen