FOTO: HÅKON MOSVOLD LARSEN/NTB SCANPIX

Norwegian og SAS forberedt på asketrøbbel

Både Norwegian og SAS følger utviklingen på Island tett og mener de er godt forberedt dersom vulkanen Bardarbunga får et utbrudd de nærmeste dagene.

Islandske myndigheter registrerte tidlig søndag det kraftigste jordskjelvet så langt under Bardarbunga, etter at aktiviteten tiltok der for en uke siden. Skjelvet målte 5,3 i styrke, ifølge DPA. Lørdag ble risikonivået på Island hevet til kode rød.

Området over og sørøst for Vatnajökull er derfor stengt for flytrafikk.

Har planene klare

– Foreløpig er det eneste vi vet at situasjonen er oppgradert til rød, altså høyeste farenivå. Men vi har beredskapsplanene klare dersom det skulle komme et nytt utbrudd, sier kommunikasjonssjef Charlotte Holmbergh Jacobsson i Norwegian Sverige til E24.

SAS melder også at de er mye bedre forberedt nå enn de var da vulkanen Eyjafjallajökull hadde utbrudd i 2010. Selskapet flyr ikke lenger over det aktuelle området hvor det er mulighet for utbrudd, som kan innebære noe lenger ruter for SAS-flyene til USA.

– Foreløpig følger vi kun situasjonen nøye, men vi flyr ikke lenger over området hvor det er mulighet for utbrudd, sier pressekontakt Henrik Edstrøm i SAS.

Neppe like askefast nå

I Avinor føler man seg også trygge på at situasjonen ikke vil bli like vanskelig nå som i 2010, da begrepet «askefast» kom i hvermannsens vokabular nær sagt over natten.

– Men det er jo vanskelig å si. Det kommer helt an på hvor stort utbrudd man eventuelt får, hvor mye aske det er i utbruddet og hva slags aske det er. Alt avhenger av alt, sier Ove Narvesen, direktør for samfunnskontakt i Avinor til DN.

– Men den store forskjellen er at man stengte hele luftrommet, mens man nå har et mer fleksibelt regime, sier han. (NTB)