Innenriks

Norske niendeklassinger gjør det dårligere i naturfag

Norske femteklassinger er blant de beste i Europa i matematikk og naturfag, men resultatene synker på ungdomsskolen, viser en internasjonal undersøkelse.

I niende klasse ligger Norge på gjennomsnitt i Europa både i matematikk og naturfag, viser undersøkelsen Timss (Trends in international mathematics and science study), som ble lagt fram tirsdag.

Resultatene viser en nedgang i begge fag siden forrige undersøkelse i 2015. Nedgangen er størst i naturfag.

– Vi må finne mer ut av hva som skjer på ungdomstrinnet. Nedgangen i naturfag så vi også for 15-åringene som deltok i PISA 2018, sier kunnskapsminister Guri Melby (V).

– Vi har satt i gang en undersøkelse som vil belyse hva som skjer med undervisningen i naturfaget både på barnetrinnet og ungdomstrinnet. Resultatene får vi neste år, og det vil gi oss mer kunnskap om hvordan vi kan styrke undervisningen, sier hun.

Les også: Slik formes skolen: Maktkampen om seksåringene (+)

Mangler spesialiserte lærere

64 land deltar i undersøkelsen, som gjennomføres hvert fjerde år. Som vanlig toppes listen av asiatiske land som Singapore og Sør-Korea. Men Norge hevder seg helt i toppen for femteklassinger når man sammenligner med land i Europa. Kun Russland, Nord-Irland og England gjør det bedre i matematikk. I naturfag ligger Finland best an av de nordiske landene, men også her er Norge blant de beste i Europa.

Femteklassingenes prestasjoner har ligget stabilt høyt siden forrige måling for fire år siden. Forskere peker på flere mulige forklaringer til at niendeklassingene ikke presterer like godt.

* Norge er blant landene med færrest timer i naturfag på ungdomstrinnet. For eksempel har Finland 142 timer naturfag på ungdomsskolen, mens Norge har 88 timer.

* Mange elever undervises av lærere uten spesialisering i faget.

* Andelen har stått stille siden 2015 i naturfag, men har økt kraftig i matematikk.

Les også: Frykter Gerhardsens omorganisering av Osloskolen slår sprekker (+)

Nye lærerplaner

God kompetanse er viktig både for den enkelte og for samfunnet, påpeker direktør Hege Nilssen i Utdanningsdirektoratet. Hun viser til at de nye lærerplanene tilrettelegger for dybdelæring og varierte undervisningsmetoder, men at det også er viktig med satsing på etter- og videreutdanning for lærere.

Melby understreker at realfag har vært et viktig satsingsområde for regjeringen. Hun mener skolene må få tid til å ta de nye lærerplanene i bruk før det vurderes nye tiltak.

I Timss 2019 viser ingen kjønnsforskjeller i resultatene. Den viser også at norske elever i større grad trives på skolen sammenlignet med andre land. Andelen som opplever mobbing, har gått ned siden 2015.

– Det er viktig at elevene trives. Da lærer de også mer. Dette viser at det jobbes godt med læringsmiljøene på mange skoler, sier Melby.

Mer fra Dagsavisen